بل روجیو، سردبیر نشریه لانگ وار ژورنال می‌گوید که القاعده در افغانستان و جهان در مقایسه با قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از موقعیت قوی‌تری برخوردار است. او می‌افزاید که این سازمان قبل از سال ۲۰۰۱ تنها یک پایگاه عمده در افغانستان داشت اما اکنون در سراسر خاور میانه و افریقا پایگاه دارد.

بل روجیو که رسانه تحت مدیریتش تهدیدات تروریستی را در جهان رصد می‌کند، می‌افزاید: «می‌بینم که القاعده قوی‌تر می‌شود زیرا غرب از مبارزه با این گروه کناره‌گیری کرده و بر روسیه و چین تمرکز کرده است.»

سردبیر نشریه لانگ وار ژورنال در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌گوید که تمرکز غرب بر چین و روسیه «قابل درک» است اما مبارزه با القاعده نیز یک نیاز اساسی است.

او می‌گوید که القاعده در مقایسه با داعش تهدید بزرگتری در درازمدت است. بل روجیو که تحلیلگر مسائل تروریزم نیز است، می‌گوید: «از نظر من، القاعده به دلیل صبور بودنش در مقایسه با داعش تهدید بزرگتری در درازمدت است.»

او می‌گوید که داعش تهدید فوری است اما این گروه تنها به هدف پروپاگند و استخدام نیرو دست به یک سلسله حملات می‌زند. اما برنامه‌ای برای ایجاد «خلافت» ندارد در حالی که القاعده چنین برنامه‌ای دارد. او گفت: «القاعده صبور است. دشمنان صبور و متفکر مرا می‌ترسانند.»

او می‌گوید که وقتی رئیس جمهور بایدن تصمیم به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گرفت، گفت که «کار القاعده تمام است» در حالی که به باور سردبیر مجله لانگ وار ژورنال این فقط بهانه‌ای برای خروج بود. او می‌گوید که کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل، نشان می‌دهد که القاعده در افغانستان هنوز قوی است و رابطه مستحکمی با طالبان دارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *