رامیز الاکبروف، معاون یوناما در افغانستان هشدار می‌دهد که ناامنی غذایی و سوءتغذیه در افغانستان «سرنوشت یک نسل کامل افغان‌ها» را با خطر مواجه می‌کند.

او می‌گوید رقم افرادی که با گرسنگی حاد مواجه‌اند، از ۱۴ میلیون در جولای ۲۰۲۱ به ۲۳ میلیون در مارچ ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

معاون یوناما با نشر یک اعلامیه می‌افزاید که ۹۵ درصد افغان‌ها دسترسی کافی به غذا ندارند و این رقم در خانواده‌های با سرپرست زن، به صد در صد می‌رسد.

الاکبروف می‌گوید که فقر و گرسنگی خانواده‌ها را مجبور کرده است «به اقدامات ناامیدکننده‌ای مانند حذف وعده‌های غذایی یا گرفتن بدهی‌های بی‌سابقه متوسل شوند» تا به گفته او در پایان روز مقداری غذا روی دسترخوان خانواده بگذارند.

این مقام سازمان ملل همچنین گفته است که شفاخانه‌ها مملو از کودکانی است که از سوءتغذیه رنج می‌برند. به‌ گفته‌ او، وزن کودکان یک‌ساله افغانستان برابر با وزن یک نوزاد شش‌ماهه در یک کشور توسعه‌یافته است. او گفت: «برخی از کودکان از شدت ضعیفی قادر به حرکت نیستند.»

الکبروف گفت که میزان سوءتغذیه حاد در ۲۸ ولایت از ۳۴ ولایت بالا است و بیش از ۳.۵ میلیون کودک به حمایت‌های درمانی تغذیه نیاز دارند.

در بیانیه‌ معاون یوناما آمده است: «ناامنی غذایی و سوءتغذیه در اوج تاریخی خود باقی مانده است و نیاز به واکنش بشردوستانه فوری و پایدار در مقیاس بزرگ است تا از مرگ افراد بیشتر جلوگیری شود.»

وی ضمن اذعان به این که کمک‌های بشردوستانه به تنهایی برای رفع چالش‌ها کافی نیست، تاکید کرد که «ضروری است که مردم زنده و سالم نگه داشته شوند. آینده بهتر با شکم خالی غیرممکن است.»

قرار است در ۳۱ مارچ، سازمان ملل، بریتانیا، آلمان و قطر یک کنفرانس بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را میزبانی کنند.

این مقام ارشد نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان از کشورهای عضو خواست به حمایت «سخاوتمندانه‌شان» از مردم این کشور ادامه دهند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *