ملل متحد گفته است که طالبان از اپریل ۲۰۲۲ میلادی به این سو قدرت خود را در افغانستان تحکیم بیشتر بخشیده و ۴۱ عضو این گروه را که درج فهرست تعزیرات این سازمان است،‌ در کابینه و سایر کرسی‌های ارشد اداره‌ بالفعل خود گماشته اند.

ملل متحد در تازه ترین گزارش خود نوشته است که طالبان این افراد را در کرسی‌های مهم با توجه به وفاداری و ارشدیت اعضای این گروه گماشته اند،‌ نه بخاطر شایستگی آنان.

در این گزارش همچنین ذکر شده است که جناح های مختلف طالبان تحت فرماندهی هبت الله آخندزاده، رهبر این گروه، به نفع خود مانور اجرا می کنند و شبکه حقانی موفق ترین و تاثیر گذارترین جناح در میان‌آنها است.

بر اساس این گزارش، این گروه بیشتر از طالبان قوم پشتون طرفداری کرده و سایر اقلیت‌های قومی افغانستان را از خود بیگانه کرده و طالبان تاجیک و اوزبیک را با خطر سرخوردگی و ناامیدی مواجه کرده است.

علاوه بر آن، رابطه میان طالبان و القاعده نزدیک باقی مانده و رهبر شبکهٔ القاعده بیعت خود را با هبت الله آخندزاده تجدید کرده است.

در این گزارش آمده است که ارزیابی دول عضو ملل متحد نشان می دهد که القاعده پناهگاه امن در زیر حاکمیت طالبان دارد و افراد وابسته به این شبکه از آزادی عمل در افغانستان برخوردار اند.

ملل متحد گفته است که پس از مسلط شدن طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته، ایمن الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده، پیام های متعددی را ضبط کرده است و ضبط این پیام ها نشان می دهد که رهبر القاعده تا فبروری ۲۰۲۲ میلادی زنده بوده است.

در این گزارش آمده است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، منابع مالی این گروه در حالی گسترش یافته است که اقتصاد افغانستان با بحران مواجه است.

ملل متحد گفته است که جامعهٔ بین المللی فراهم آوری کمک های بشری را برای مردم افغانستان در اولویت خود قرار داده است. اما هیچ شواهدی وجود ندارد که آیا این کمک ها به دسترس آنعده از اعضای طالبان نیز قرار می گیرد که در فهرست تعزیرات قرار دارند.

بر اساس این گزارش،‌ طالبان برای تمویل شورشگری شان به طور قابل ملاحظه از عواید مواد مخدر نفع برده اند و شواهد نشان می دهد که دستور این گروه مبنی بر وضع محدودیت بر تجارت تریاک و سایر مواد مخدر بی نتیجه است.

ملل متحد در این گزارش همچنین سفارش کرده است که فرمان هیبت الله اخندزاده مبنی بر منع کشت کوکنار باید مورد نظارت قرار بگیرد که آیا این فرمان عملی شده است یا خیر.

بر اساس این گزارش، پس از مسلط شدن طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، شاخهٔ خراسان داعش نیز حملات خود را در افغانستان متمرکز کرده است، اما فعالیت این گروه از اواخر ۲۰۲۱ میلادی به دلیل سردی هوا در این کشور کاهش یافته است.

اما تا حال مشخص نیست که آیا با گرم شدن هوا، فصل جنگی تازه در افغانستان آغاز خواهد شد یا خیر. در این گزارش آمده است که ثناالله غفاری، رهبر شاخهٔ خراسان داعش که منابع مالی را در اختیار دارد، هنوز هم زنده است و بر این گروه کنترول دارد.

بر اساس این گزارش، پس از آزادی زندانیان از محابس افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی، شاخهٔ خراسان داعش قادر شده است تا افراد بیشتر را استخدام کند. بر اساس این گزارش، صرف نظر از قصد گروه های مانند شاخهٔ خراسان داعش و القاعده و یا اینکه آیا گروه طالبان برای مهار آنها عمل می کند یا خیر،‌ این گروه ها تا اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی قادر به سازماندهی حملات بین المللی نخواهند بود.

مقام های طالبان در مورد این گزارش ملل متحد تا حال تبصره نکرده اند، اما رهبران این گروه در گذشته همواره گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از قلمرو افغانستان بر ضد سایر کشور ها عمل کنند.

اما بر اساس این گزارش، حضور این دو گروه و سایر گروه های تروریستی در قلمرو افغانستان برای دولت عضو سازمان ملل متحد قابل نگرانی است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *