دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما می‌گوید که آزار و اذیت و خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان هم‌چنان ادامه دارد.

این دفتر امروز (چهارشنبه، ۱۱ جوزا) در تویتی، بار دیگر از طالبان خواسته است که تمامی کارکنان رسانه‌ای بازداشت‌شده را آزاد کنند و به اقدامات سخت‌گیرانه از جمله بازداشت‌های خودسرانه و تهدید خبرنگاران و مطبوعات پایان دهند.

هم‌زمان، کمیته‌ی‌ بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران از طالبان خواسته است که باید در مورد ضرب‌وشتم و بازداشت رومان کریمی، روزنامه‌نگار و دست‌گیری راننده‌ی وی تحقیق کنند و بلافاصله و بدون قیدوشرط، جمال‌الدین دلدار، صاحب ایستگاه رادیویی و میرزا حسنی، صاحب‌امتیاز سابق یک رادیوی محلی دیگر را آزاد کنند.

کریمی و راننده‌اش روز یکشنبه (۲۹ ثور) که برای پوشش اعتراض زنان رفته بودند، بازداشت شده‌اند. کریمی گفته‌ که طالبان موبایل‌ او را بررسی کرده و مورد ضرب‌وشتم نیز قرار داده است.

با این حال، استیون باتلر، هماهنگ‌کننده‌ی برنامه کمیته‌ی حفاظت از خبرنگاران در آسیا گفته است که طالبان باید فورا جمال‌الدین‌ دلدار و میرزا حسنی را آزاد کنند و در مورد بازداشت و حمله به رومان کریمی و دستگیری راننده‌ی وی تحقیق کنند.

او افزوده است که افزایش بازداشت‌های خودسرانه‌ی کارکنان رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، نشان‌دهنده‌ی وخامت نگران‌کننده‌ی آزادی مطبوعات و توانایی مردم افغانستان برای دسترسی به اطلاعات دقیق و به موقع است.

آمارهای چندی مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌داد که پس از حاکمیت طالبان حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است.

طالبان در عین حال محدودیت‌های گسترده‌ علیه رسانه‌ها وضع کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *