سازمان حفاظت از کودکان از پیامدهای ناگوار ممنوعیت کار زنان در موسسات غیرحکومتی ابراز نگرانی کرده و گفته است که این کار سبب افزایش کودکان کارگر در افغانستان خواهد شد.

این سازمان در گزارشی گفت که ممکن است کودکان زیادی مجبور شوند تا در جاده‌ها، کارخانه‌ها و خانه‌های مردم به کارهای شاقه پردازند، زیرا خدمات حمایت از آن‌ها به دلیل ممنوعیت زنان از کار متوقف شده است.

سازمان حفاظت از کودکان که در حال حاضر فعالیت خود را در افغانستان متوقف کرده، گفته است که امدادرسانان زن، ۵۰ درصد نیروی کاری این سازمان را زنان تشکیل می‌‌دهند.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. در این مکتوب هشدار داده شد که “در صورت تعلل در مورد فوق، جواز فعالیت که از طریق این وزارت منحیث اجازهٔ فعالیت به موسسات صادر گردیده، لغو خواهد شد”.

این سازمان افزوده است: “این ممنوعیت در زمانی صورت می‌گیرد که افغانستان با بدترین بحران اقتصادی و غذایی در تاریخ خود روبرو است و بیش از ۲۸ میلیون نفر، به شمول کودکان و بزرگ‌سالان، نیازمند کمک‌های بشری اند.”

به گفتۀ سازمان حفاظت از کودکان، والدینی که توان فراهم آوری غذا برای خانواده‌های خود را ندارند، به‌ طور فزاینده‌ای کودکان خود را برای کار در مکان‌های اغلب “خطرناک” می‌فرستند.

بر اساس معلومات این سازمان، یک ارزیابی اخیر نشان داده که ۲۹ درصد از زنان که سرپرست خانواده‌های خود اند، در سال ۲۰۲۲ حداقل یک کودک خود را به‌ کار فرستاده اند، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱۹ درصد می‌رسید.

حسینا، یکی از کارمندان سازمان محافظت از کودکان، با ابراز نگرانی گفته است که ممنوعیت زنان از کار در سازمان‌های غیرحکومتی سبب می‌شود تا شمار بیشتر کودکان به کارهای شاقه رو بیاورند.

سازمان حفاظت از کودکان همچنان گفته است که منع کار زنان توسط طالبان تاثیر مخربی بر میلیون‌ها کودک، زن و مرد نیازمند خواهد داشت. این سازمان بار دیگر خواستار لغو ممنوعیت بر کار زنان در افغانستان شده است.

این در حالی است که روز گذشته هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)‌ گفت که محدودیت‌های که به تازگی از سوی طالبان بر زنان و دختر وضع شده است،‌ افغانستان را وارد یک مرحلۀ جدیدی از بحران می‌کند.

یوناما در تویتی افزود که مارکس پوتزل، معاون نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد در افغانستان، در دیدار با ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، بر لغو فوری ممنوعیت کار زنان در موسسات غیرحکومتی تاکید کرده است.

آقای پوتزل افزوده که ممنوعیت تحصیل زنان و کار آنان در موسسات خیریه توسط طالبان، به همۀ افغان‌ها آسیب خواهد رساند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *