هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر  در ادامه بسته‌ماندن مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، گفته است که طالبان نمی‌توانند برای بازگشایی مکاتب دخترانه موافقت کند؛ اما می‌توانند برای ایجاد بیش از چهار هزار مدرسه پول پیدا کنند.

او شب گذشته (یک‌شنبه، ۴ ثور) در تویتی نوشته است که طالبان درحالی تصمیم به ساخت مدارس دینی دارند که ۹۵ درصد مردم افغانستان گرسنه هستند.

به تازگی مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان گفته است که این وزارت برنامه دارد تا در تمام ولایت‌ها و حتا در سطح ولسوالی‌ها، مدارس دینیِ معیاری بسازد.

او بر معارف دینی در کنار معارف «عصری» تأکید کرده و گفته است که دانش‌آموزان در بسیاری از مکتب‌ها هنوز از معارف اسلامی بی‌اطلاع هستند.

مولوی نورالله افزوده است که کار ساخت مدارس دینی در ولایت‌ها در روزهای آینده آغاز می‌شود و با این کار، مشکلات موجود در تربیت دینی رفع خواهد شد.

طالبان درحالی تصمیم به ساخت هزاران مدارس دینی دارند که این گروه آنچه طرح برای بازگشایی مکاتب دخترانه می‌گوید نتوانسته نهایی کند.

قرار بود مکتب‌های دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، در سوم حمل سال جاری خورشیدی در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه‌ی دخترانه تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌مانند.

در آن زمان در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب‌ها طراحی شوند، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان، مکتب‌های دخترانه باز خواهند شد. تصمیمی بستنِ مکتب‌های دخترانه، واکنش‌های گسترده‌ی جهانی را در پی داشته‌ است. حکومت طالبان در حال حاضر تحت فشار است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *