گروهی از زنان در ولایت بامیان با راه‌اندازی گردهمایی اعتراضی، خواستار رهایی تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض در کابل و عالیه عزیری، مدیر پیشین بخش زنان زندان هرات از بند گروه طالبان شدند.

این زنان که روز گذشته (شنبه، ۲ دلو) در شهر بامیان گردهم آمده بودند، خطاب به طالبان گفتند که «اعتراض جرم نیست، تمنا و پروانه [باید] آزاد شوند». یکی از این معترضان که نخواست هویتش فاش شود، به خبرگزاری‌های داخلی گفت: «با حاکمیت طالبان، زنان در وضعیت بدی قرار گرفته وخانه‌نشین شدند.»

به گفته او، زنان در افغانستان در جریان ۲۰ سال گذشته دستاوردهای چشم‌گیری در بخش‌های آموزشی و تحصیلی، سیاست، اقتصاد و اجتماع داشته‌اند و اکنون با تسلط طالبان نمی‌خواهند، این دستاوردها از بین برود.

او گفت: «طالبان نمی‌توانند با زندانی‌کردن زنان معترض، صدای عدالتخواهی آنان را خفه کنند، بلکه زنان جسورتر خواهد شد.»

از سویی هم، یک معترض دیگر با اشاره به برگزاری نشست طالبان و هیأت‌های کشورهای خارجی در ناروی، گفت که کشورهای غربی نباید «گروه تروریستی» طالبان را به‌رسمیت بشناسند. به گفته‌ی او، طالبان به هیچ ارزش انسانی پابند نیستند و به حقوق زنان احترام نمی‌گذارند.

آنان همچنین از سازمان‌های حقوق بشری خواستند تا بر حکومت طالبان فشار وارد کنند که به زنان معترض بازداشتی آسیبی نرساند و آنان را آزاد کند.

نیروهای طالبان چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۲۹ جدی) شب‌هنگام بر خانه‌های تمنا زریاب و پروانه ابراهیم‌خیل هجوم بردند و آنان را بازداشت کردند. همچنین مدیر پیشین بخش زنان زندان هرات نُه روز پس از سقوط افغانستان به‌دست طالبان در ماه اسد، در هنگام بازگشت از دفتر کاری‌اش ناپدید شد.

خانواده‌ی او قبلا گفته بود که او را طالبان بازداشت کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *