زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان گفته مطمئنا شبکه حقانی از حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در قلب کابل خبر داشت. او در عین حال گفت تعجب نمی‌کند از اینکه برخی دیگر از عناصر طالبان ممکن است در شناسایی موقعیت و مکان رهبر القاعده به امریکا کمک کرده باشند.

او در گفتگو با رادیو ملی امریکا در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید طالبان می‌دانستند ظواهری در قلب کابل است؟ پاسخ داد :«خوب، به احتمال زیاد برخی از طالبان می‌دانستند، اما اینکه رهبری آنها می‌دانستند، من مطمئن نیستم. اما مطمئنا به نظر می‌رسد که شبکه حقانی که یکی از عناصر مهم طالبان است، می‌دانست.»

ایمن الظواهری روز یکشنبه ۹ اسد در خانه‌ای در شیرپور کابل توسط یک پهپاد موسوم به “آتش جهنم” امریکا کشته شد.

آقای خلیلزاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قابل قبول است که برخی از عناصر طالبان از حضور رهبر القاعده در قلب کابل خبر نداشته باشند؟ گفت: «من آن را رد نمی‌کنم. شاید هم اختلافاتی وجود داشته و اینکه برخی عناصر، توافقی را که بین آمریکا و طالبان شده بود نقض می‌کردند. این اقدام حقانی‌ها منجر به بقیه دستاوردهای آن‌ها و درس‌هایی می‌شد که از آن آموخته‌اند. حمایت از القاعده دفعه قبل برای آنها گران تمام شد.»

رسانه‌های امریکا خانه‌ای را که رهبر القاعده در آن اقامت داشت، متعلق به سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان اعلام کرده‌اند.

این خانه در نزدیکی سفارتخانه‌ها واقع شده و به گفته یک مقام ارشد امریکا، الظواهری چندین بار روی بالکن آن دیده شده بود.

طالبان در توافقنامه دوحه با امریکا و همچنین در مذاکراتی که با این کشور و جامعه جهانی داشته‌اند، متعهد شدند که هیچ ارتباطی با القاعده نداشته باشند.

آقای خلیلزاد گفته است که طالبان یک توافقنامه امضا کردند که در بخشی از آن مشخصا گفته شده که طالبان اجازه نمی‌دهد خاک افغانستان توسط گروه‌ها به ویژه القاعده مورد استفاده قرار گیرد، این خواست ما به دلیل ۱۱ سپتمبر بود.

نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در عین حال تاکید کرد که امریکا هرگز به رهبری طالبان اعتماد نکرده است.

او گفت «ما آنها را در قبال توافقی که انجام دادند، پاسخگو می‌دانیم. ما اجازه نمی‌دهیم افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌هایی تبدیل شود که ایالات متحده را تهدید می‌کنند. ما چند روز پیش نشان دادیم که با وجود اینکه تعداد زیادی نیرو یا هیچ نیرو در افغانستان نداریم، توانایی و اراده لازم برای اجرای عملیات را داریم.»

آقای خلیلزاد با بیان اینکه امریکا دستاوردهای بزرگی داشته و القاعده را تضعیف و نابود کرده افزود «القاعده در افغانستان، هزاران پیرو داشتند. آنجا با خیال راحت و با امنیت نقشه می‌کشیدند و برنامه‌ریزی می‌کردند. اکنون تعداد بسیار کمی از اعضای القاعده در افغانستان وجود دارد.»

او با تاکید بر اینکه امریکا دو رهبر اصلی القاعده؛ اسامه بن لادن و الظواهری را کشته هشدار داد امریکا توانایی خود را از نظر فناوری توسعه داده تا بتواند از راه دور هم حمله کند و عملیات‌ ضد تروریسم در افغانستان را انجام دهد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *