جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با نشر بیانیه‌ای گفته است که پیش از آنکه طالبان انتظار داشته باشند که در مورد آرمان آن گروه برای یافتن مشروعیت و رسمیت غور شود، باید مارک فریریچز، نظامی بازنشستۀ امریکایی را، از بند رها کنند.

مارک فریریچز به تاریخ ۳۱ جنوری ۲۰۲۰ از افغانستان ربوده شد و گمان می‌رود که نزد شبکۀ حقانی اسیر است.

آقای بایدن روز یکشنبه ۳۰ جنوری (دهم دلو) در این بیانیه گفته است که مارک یک دهه را صرف کمک به افغانستان کرد. در بیانیه از قول رییس جمهور بایدن آمده است: “او [مارک] هیچ کار غلطی نکرده است. با آنهم، طالبان دو سال است که او را در بند نگهداشته اند.”

در بیانیه آمده است: “تهدید امنیت امریکایی‌ها یا هر غیرنظامی بی‌گناه همواره غیرقابل قبول است و گروگان‌گیری یک عمل خاص ستمگرانه و بزدلانه است. طالبان پیش از آنکه انتظار داشته باشند که در مورد آرمان شان برای مشروعیت هرگونه غور شود، باید فوراً مارک را رها کنند. این غیرقابل مذاکره است.”

رییس جمهور بایدن در این بیانیه به مارک و همه امریکایی‌هایی که در بیرون از کشورشان به گونۀ نادرست بازداشت شده اند و نیز به خانواده‌ها و دوستان آنان وعده سپرده است که حکومت امریکا به گونۀ خستگی ناپذیر کار خواهد کار تا آنان را به کشورشان برگرداند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز با نشر خبرنامۀ جداگانه گفته است که در هر جلسه با طالبان در مورد رهایی مارک صحبت شده است. در این خبرنامه آمده است: “آشکارا گفته ایم که در صورتیکه طالبان یک شهروند امریکا را اسیر گرفته باشد، به دست آوردن مشروعیتی که آنان در صدد آن اند، ناممکن است.”

وزارت خارجۀ امریکا گفته است که رهایی این نظامی بازنشستۀ امریکایی در زمرۀ اولویت‌های اساسی و غیرقابل مذاکره است. خبرنامۀ وزارت خارجۀ امریکا رهبران طالبان را به رهایی فوری مارک و پرهیز از گروگانگیری ترغیب کرده است..

طالبان تاکنون به این اظهارات رییس‌جمهور امریکا واکنش نشان نداده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *