خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده که شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی قطر در سفر اخیر خود به افغانستان، با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دیدار و «گفت‌وگوی محرمانه» داشته است.

رویترز در گزارشی که امروز (چهارشنبه، ۱۰ جوزا) منتشر کرده، نوشته است که در این دیدار در مورد حل تنش بین طالبان و جامعه‌ی جهانی گفت‌وگو شده که بیانگر تمایل طالبان برای بحث در مورد راه‌های پایان‌دادن به انزوای بین‌المللی این گروه است.

در گزارش رویتزر به نقل از این منبع مطلع آمده است که دولت امریکا در جریان این گفت‌وگو قرار گرفته است و در حال هماهنگی روی همه‌ی موضوعات مورد بحث، از جمله ادامه‌ی گفت‌وگو با طالبان است.

رویترز نوشته است که یکی دیگر از موضوعاتی که نخست‌وزیر قطر با رهبر طالبان در مورد آن بحث کرده است «نیاز به پایان‌دادن ممنوعیت آموزش و اشتغال زنان» بوده است.

منبعی که به شرط محفوظ ماندن هویتش با رویترز صحبت کرده، گفته است که این نشست «بسیار مثبت» بوده و هبت‌الله آخوندزاده «بسیار علاقه‌مند» ادامه‌ی گفت‌وگو با جامعه‌ی جهانی بوده است.

براساس گزارش رویترز، نخست‌وزیر قطر با رهبر طالبان هم‌چنین در مورد تلاش‌ها برای رفع بحران بشری در افغانستان و «تداوم تلاش‌های میدانی طالبان» برای مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرده است.

رویترز نوشته است که کاخ سفید، وزارت امور خارجه‌ی قطر و سفارت قطر در واشنگتن از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند و طالبان «فورا» به درخواست برای اظهار نظر در این مورد، پاسخ نداده‌اند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی قطر، روز جمعه (۲۲ ثور) به شهر قندهار در جنوب افغانستان سفر کرد و به صورت علنی با محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان دیدار کرد.

در صورتی که دیدار نخست‌وزیر قطر با رهبر طالبان تأیید شود، این اولین دیدار او با یک مقام خارجی شمرده می‌شود.

پیش از این مقامات کشورها و سازمان‌های مختلف به قندهار سفر کرده‌اند، اما موفق نشده بودند که با رهبر طالبان دیدار کنند.

هبت‌الله آخوندزاده از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، در قندهار مستقر است و در انظار عموم ظاهر نمی‌شود.

طالبان از دیدارهای او با مقامات و مسئولان این گروه هیچ عکس و ویدیویی منتشر نکرده‌اند و در مواردی پیام‌های صوتی منسوب به او، نشر شده است.

حکومت سرپرست طالبان به دلیل محدودیت‌های شدید علیه آموزش و کار زنان، عدم تشکیل دولت فراگیر و نقض جدی حقوق بشر، در انزوای بین‌المللی قرار دارد و تا اکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است.

 

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *