واسیلی نبنزیا، نماینده‌ی دائم روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید که امریکا در تلاش واگذاری مسئولیت خود در قبال افغانستان به سایر کشورها است.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، واسیلی امروز (چهارشنبه، ۶ دلو) در بیانیه‌ای گفته است که اظهارات مقام‌های امریکایی مبنی بر این‌که دیگر کشورها باید افغانستان را پس از ۲۰ سال حضور نیروهای امریکا و ناتو، بازسازی کنند، نادرست است.

او این موضع‌گیری امریکا را تلاش برای فرار از مسئولیت دانسته است.

واسیلی در این بیانیه‌ی خود همچنین گفته است که تلاش امریکا برای وانمودکردن این که مأموریت آن کشور در افغانستان موفق بوده است، «ریاکارانه» به نظر می‌رسد.

این مقام روسی افزوده است که نتیجه ۲۰ سال حضور امریکا و ناتو در افغانستان را به سختی می‌توان پیروزمندانه توصیف کرد. او در ادامه اضافه کرده است که مأموریت مبارزه با تروریسم امریکا در افغانستان نتیجه عکس داشته است.

نماینده‌ی دائم روسیه در سازمان ملل گفته است که در اوایل حضور امریکا در افغانستان تنها القاعده و گروه‌های وابسته به آن در افغانستان حضور داشتند؛ اما سال‌ها بعد گروه داعش در افغانستان جای پای به دست آورد و مواد مخدر نیز به اوج خود رسید.

او وضعیت اجتماعی – اقتصادی افغانستان را اسفناک خوانده و گفته است که به رغم تزریق میلیاردها دالر پول، این کشور بدون هیچ چشم‌‌اندازی برای توسعه متکی به خود، به یک کشور وابسته کامل باقی مانده‌ است.

این دیپلمات روسی در ادامه گفته است که حضور چندین ساله‌ی ایالات متحده در افغانستان به قیمت جان هزاران افغان و امریکایی و صرف میلیاردها دالر تمام شد؛ اما در نهایت، گفت‌وگو با طالبان منجر به صعود این گروه به قدرت و خروج غیرمسئولانه نیروهای امریکایی شد.

این مقام روسی امریکا را متهم کرده است که در افغانستان حملات هوايي بي‌رويه‌ی این کشور منجر به قتل زنان و کودکان شده؛ اما عاملان آن بدون اتهام و محاکمه باقی مانده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *