تولید کریستال در ولسوالی بکواه ولایت فراه پس از به قدرت رسیدن طالبان به طور چشمگیری افزایش یافته و این ولسوالی را به مرکز عمده فروش این ماده مخدر تبدیل کرده است.

به گزارش رسانه نیو عرب، روزانه تا ۳ هزار کیلوگرام کریستال از سوی ۵۰۰ کارخانه مواد مخدر در این ولسوالی تولید می‌شود.

به گزارش نیو عرب، «بازار عبدالودود» در ولایت فراه محلی است که تولیدکنندگان مواد مخدر محصولات خود را در آن به صورت آزادانه به فروش می‌رسانند.

فضل رحمان، ۳۹ ساله، یک تولیدکننده محلی مواد مخدر در ولسوالی بکواه گفت: «این یک بازار عمده‌فروشی است. صدها کیلوگرام متامفتامین در اینجا برای فروش هست.»

صنعت غیرقانونی تولید کریستال یا متامفتامین که در افغانستان به آن شیشه هم می‌گویند، از سال ۲۰۱۵ و پس از کشف گیاهی به نام افدرا رشد چشگمیری داشته است.

این گیاه که در میان قاچاقبران مواد مخدر در افغانستان به نام «اومان» شناخته می‌شود، به صورت وحشی رشد می‌کند و مهم‌ترین عنصر در تولید کریستال یا شیشه است.

یکی از تولیدکنندگان محلی کریستال که خواست نامش افشا نشود، گفت: «این یک گیاه جادویی است؛ تنها چیزی که نیاز دارید جمع‌آوری و خشک کردن آن است.»

پس از کشف افدرا، کارتل‌های مواد مخدر مستقر در ایران شروع به آموزش افغان‌ها در مورد چگونگی شناسایی این گیاه در طبیعت و تولید متامفتامین ارزان در داخل افغانستان کردند.

فضل رحمان می‌گوید: «پس از سال‌ها کار در یک شرکت ساختمانی در ایران، از طریق دوستان ایرانی با یکی از کارخانه‌های تولید شیشه آشنا شدم. از آنجا طرز پخت این ماده مخدر را یاد گرفتم.»

او می‌افزاید که مافیای مواد مخدر از فقر و بیکاری مردم سوء استفاده می‌کنند و به هدف امتناع از تولید متمرکز بخش‌هایی از روند تولید کریستال را به خانواده‌های محلی واگذار کرده اند.

یک خانواده در ولسوالی بکواه می‌تواند ماهانه ۳۸۰ دالر از کمک به فرآیند تولید یا ذخیره ترکیبات کریستال به دست آورد.

فضل رحمان می‌گوید: «اکنون اکثر خانواده‌ها از زمان فروپاشی اقتصاد مشغول تولید متامفتامین هستند. همه مشغول یافتن پول برای تغذیه خانواده‌های خود هستند.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *