شبکه دانشگاهی جامعه باز برای پژوهشگران و متخصصان افغان که پس از تحولات سیاسی در افغانستان وارد امریکا، بریتانیا و کانادا شده‌اند، برنامه‌ی کمک‌هزینه تحصیلی یا «فلوشیپ» راه‌اندازی کرده است.

این شبکه که توسط دانشگاه‌های بارد امریکا و اروپای مرکزی با حمایت بنیاد جامعه باز تأسیس شده، یک شبکه جهانی از مؤسسات آموزشی است.

شبکه‌ی یادشده برای حمایت از متخصصان و پژوهشگران تازه‌وارد افغان، صندوق کمکی دو میلیون دالری موسوم به «صندوق چالش افغانستان» را ایجاد کرده است.

در خبرنامه‌ای شبکه دانشگاهی جامعه باز که دیروز (سه‌شنبه، ۲۴ عقرب) منتشر شد، آمده است که این صندوق برای رسیدگی به شرایط مخاطره‌آمیزی طراحی شده است که اغلب افغان‌هایی با آن روبه‌رو هستند که از زمان بدست گرفتن قدرت توسط طالبان به غرب آمده‌اند.

به نقل از این خبرنامه، بسیاری از این افراد فقط می‌توانند شغلی بیابند که با مهارت و تخصص آنان مطابقت ندارد.

شبکه دانشگاهی جامعه باز گفته است که «صندوق چالش افغانستان» مشوق‌هایی را برای دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا برای استخدام افغان‌های تازه‌وارد قرار می‌دهد.

توماس کینان، از مدیران شبکه دانشگاهی جامعه باز گفته است در حالی‌که توجه‌ی جهان به‌طور قابل درک به جنگ در اوکراین معطوف شده است، نباید افغانستان فراموش شود.

او گفته است: «از خزان گذشته، هزاران دانشمند، تحلیلگر، مدافع و فعال باهوش افغانستان به پناهگاه‌های امن دیگری گریخته‌اند، و ما به اندازه‌ی کافی از آنان حمایت نکرده‌ایم. [آنان] می‌خواهند استعدادهای خود را در سازمان‌های این‌جا یا آینده‌ی کشورشان به‌کار گیرند.»

شبکه دانشگاهی جامعه باز به نقل از شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که بسیاری از زنان و مردان افغان در دیاسپورا، مجبور به ترک حرفه‌ی خود می‌شوند.

به‌گفته‌ی این شبکه، صندوق چالش، دانشمندان، فعالان و متخصصان را قادر می‌سازند تا مهارت‎های خود را حفظ و گسترش دهند، «کمک‌های مستقیم و اساسی را به سازمان‌هایی که آنان را استخدام می‌کنند انجام دهند و استعدادهای خود را به‌عنوان دارایی برای آینده‌ی افغانستان تقویت کنند.»

گفته شده است که این صندوق کمک‌هزینه تحصیلی را برای متخصصان جامعه مدنی که در رسانه‌ها، هنر و فرهنگ، سیاست، توسعه بین‌المللی و حقوق زنان و بشر کار می‌کنند، فراهم می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *