رئیس امدادرسانی سازمان ملل از کشورهای جهان خواست که برخی از کمک‌های انکشافی به افغانستان را از سر بگیرند.

افغانستان مدت‌هاست که به شدت به کمک‌های انکشافی متکی بوده و این کمک‌ها از یک سال پیش، به دلیل نقض حقوق بشر از سوی طالبان، به‌ویژه حق آموزش و کار دختران و زنان قطع شده است.

مارتین گریفیتس در شورای امنیت سازمان ملل گفت: “فقر در حال عمیق تر شدن است، جمعیت همچنان رو به افزایش است و مقامات فعلی بودجه‌ای برای سرمایه‌گذاری در آینده (افغانستان) ندارند. برای ما روشن است که برخی از حمایت‌های انکشافی باید از سر گرفته شود.”

گریفیتس گفت که بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و شش میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

او افزود که بیش از یک میلیون کودک که از شدیدترین و تهدیدکننده‌ترین شکل سوء تغذیه رنج می‌برند ممکن است ، بدون درمان مناسب بمیرند.

رئیس امدادرسانی سازمان ملل می‌گوید مداخلات و رویه‌های بوروکراتیک طالبان کمک‌های بشردوستانه را در مواقعی که بیشتر مورد نیاز است، کند می‌کند. امدادگران زن باید بدون مانع و ایمن کار کنند.

مارتین گریفیتس گفت: “بیش از یک میلیارد دالر پول نقد برای تداوم برنامه‌های امداد بشردوستانه جمع شده، اما بحران نقدینگی و بانکی همچنان بر ارائه کمک‌ها و زندگی روزمره افغان‌ها تأثیر می‌گذارد.”

سازمان ملل در تلاش است تا سیستمی را – که به عنوان تسهیلات مبادله بشردوستانه (HEF) توصیف می‌شود – برای مبادله میلیون‌ها دالر کمک با پول افغانی راه اندازی کند که هدف آن جلوگیری از بحران اقتصادی و دور زدن رهبران طالبان است.

گریفیتس می‌گوید که هنوز بحث روی این طرح با طالبان ادامه دارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *