اسناد منتشر شده، نشان می‌دهد که رئیس‌الوزرای طالبان حکم برکناری اتشه‌های فرهنگی ۹ سفارت افغانستان را امضا کرده است.

پیشنهاد این برکناری از سوی ملاخیرالله خیرخواه، وزیر فرهنگ طالبان صورت گرفته و ریاست‌الوزرای طالبان آنرا به تاریخ ۱۳دلو منظور کرده است.

پیشنهاد برکناری اتشه‌های فرهنگی افغانستان توسط رئیس‌الوزرای طالبان در حالی منظور شده است که هیچ یک از سفارتخانه‌های افغانستان از طالبان نمایندگی نمی‌کند.

بر اساس مکتوب پیشنهادی وزارت اطلاعات و فرهنگ و منظوری ریاست‌الوزرای طالبان، اتشه‌های فرهنگی سفارت‌های افغانستان در روسیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ایران، ترکیه، تاجیکستان، جرمنی، هندوستان و امریکا برکنار شده‌اند.

مکتوب پیشنهادی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان هدف از این برکناری را «حفظ داشته‌های فرهنگی و توسعه مناسبات فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه» دانسته است.

بر اساس این مکتوب، بست‌های اتشه‌های فرهنگ به جای خود باقی مانده است.

در این مکتوب آمده است: «طرح پیشنهادی پروسه استخدام اتشه‌های فرهنگ جدیدالتقرر این وزارت نیز روی دست گرفته شده است.»

پس از منظوری برکناری اتشه‌های فرهنگی سفارت‌های افغانستان از سوی ریاست‌الوزاری طالبان، وزارت امور خارجه این گروه در مکتوبی به سفارت افغانستان در روسیه این موضوع را ابلاغ کرده است.

طالبان از زمان به قدرت رسیدن، همواره تلاش کرده‌اند تا کنترول سفارت‌های افغانستان در خارج را به دست بگیرند. به گزارش وال استریت ژورنال، پس از آن که جاوید قایم، سفیر افغانستان در چین از سمتش استعفا کرد، طالبان تلاش داشتند تا فرد مورد حمایت خود را سرپرست این سفارت سازند.

همچنین در ایتالیا نیز یک دیپلمات طرفدار طالبان سعی کرد کنترول سفارت را به عهده بگیرد، اما موفق به این کار نشد.

طالبان در حالی دست به برکناری اتشه‌های فرهنگی افغانستان در خارج از کشور می‌زنند که اخیراً مقام‌های این گروه در نشستی با روسای وزارت اطلاعات و فرهنگ ولایات، بر ثبت «ارزش‌های جهادی‌» تأکید کردند.

معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در این نشست گفت که «ثبت و جمع‌آوری تمام میراث‌های فرهنگی به ویژه ارزش‌های جهادی مهم است.»

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *