ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید که در گفت‌وگو با سردار بردی‌محمداف، همتای ترکمنستانی خود در تهران درباره‌ی افغانستان نیز بحث کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیسی امروز (چهارشنبه، ۲۵ جوزا) در یک نشست خبری گفته است که دیدگاه ایران و ترکمنستان نسبت به افغانستان نزدیک به‌ هم است.

رئیسی افزوده است: «ما معتقد هستیم در افغانستان باید دولتی فراگیر به نمایندگی از تمام احزاب سیاسی وجود داشته باشد و بر مردم آن حکومت کند».

رئیس‌جمهور ایران گفته است که در نشست او با همتای ترکمنستانی‌اش، بر بحث‌های انجام‌شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان تأکید شده است.

رئیسی اضافه کرده است که «مشکلات و مسایل موجود در منطقه» باید به‌دست مسئولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بیگانگان ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. او می‌گوید: «اعتقاد ما این است [که] وجود بیگانگان در این منطقه مانع امنیت و مشکل‌ساز خواهد بود».

رئیس‌جمهور ترکمنستان گفته است که ایران و ترکمنستان خواهان این هستند تا افغانستان به دولتی شکوفا تبدیل شود و در مشارکت‌های مهم ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشد.

افغانستان در حال حاضر فاقد دولت مشروع است. با گذشت ۱۰ ماه از تسلط طالبان بر کابل، تاکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

یکی از شروط شناسایی دولت طالبان، تشکیل حکومت فراگیر توسط این گروه است. حکومت فعلی طالبان متشکل از اعضای این گروه و عمدتا پشتون است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *