دیدبان حقوق بشر می‌گوید که از ناپدیدشدن عالیه عزیزی، مدیر بخش زنانه زندان هرات شش ماه می‌گذرد؛ اما طالبان تاکنون درباره‌ی سرنوشت او، تحقیق معتبری انجام نداده‌اند.

این نهاد امروز (چهارشنبه، ۳۰ حمل) در گزارشی گفته است که مدیر زندان زنان هرات در اکتبر ۲۰۲۱ مفقود شده است و بیم آن می‌رود که به زور ناپدید شده باشد.

عالیه عزیزی نظامی سابق است. او پس از تسلط طالبان در ماه آگست با تماس مقام‌های این گروه به کار خود برگشت و پس از آن ناپدید شد.

دیدبان حقوق بشر گفته است که مقام‌های طالبان باید به‌سرعت و با اطمینان در مورد ناپدیدشدن عزیزی تحقیق و او را از بازداشت آزاد یا محل اختفای او را اعلام کنند.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دید بان حقوق بشر گفته است: «بیش از شش ماه از ناپدیدشدن عالیه عزیزی می گذرد و مقامات طالبان هنوز تحقیقات معتبری را انجام نداده‌اند.»

دیدبان حقوق بشر افزوده است که حقوق بین‌الملل مقام‌های طالبان را موظف می‌کند که در مورد ناپدید‌شدن افراد تحقیق کنند و  عاملان تخلف را تحت پیگرد قانونی قرار دهند و همچنین خانواده‌ی افراد را از محل نگهداری آنها مطلع کنند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که پرونده‌ی عزیزی نشان‌دهنده ناکامی مقام‌های طالبان در تحقیق درباره‌ی اتهامات جدی نقض حقوق بشر، از جمله انتقام از مقام‌های دولتی سابق است.

این نهاد افزوده است که طالبان به جای انکار چنین قضیه، باید تدابیر مشخصی را برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های جدی نیروهای خود اتخاذ کنند و با تحقیقات بی‌طرفانه و پیگردهای مناسب به اتهامات واکنش نشان دهند.

دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که ناپدیدشدن اجباری، جنایت فاحشی است که در افغانستان ادامه خواهد داشت، مگر اینکه طالبان این عمل ظالمانه را «جدی بگیرند و مسئولین را به دست عدالت بسپارند.»

پس از تسلط طالبان، موارد گسترده‌ای از قتل و بازداشت نظامیان پیشین توسط طالبان، در حالی که این گروه عفو عمومی اعلام کرده بودند، گزارش شده است. به تازگی روزنامه‌ی امریکایی نیویارک تایمز در یک گزارش تحقیقی نوشته است که طی شش ماه حاکمیت طالبان، نزدیک به ۵۰۰ نظامی پیشین توسط این گروه کشته و یا ربوده‌‌ شده‌اند. طالبان این گزارش تکذیب و آن‌را مغرضانه خوانده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *