یک هیات طالبان روز سه شنبه هشتم فبروری (۱۹ دلو) به میزبانی یک سازمان غیر دولتی در جنو، پایتخت سوییس، حضور پیدا کرد و هدف این سفر دسترسی به کمک‌های بشر دوستانه و بحث در مورد مسایل مرتبط به حقوق بشر خوانده شده است.

سفر هیات طالبان که برای یک هفته ادامه خواهد داشت در حالی به جنو صورت گرفته است که پس از مسلط شدن مجدد این گروه بر افغانستان، این کشور با بحران کم سابقه‌ی بشری مواجه شده است.

خبرگزاری ATS سوییس، گزارش داده است که لطیف الله حکیمی، رییس کمیسیون تصفیه وزارت دفاع طالبان، در راس این هیات ۱۰ نفری قرار دارد.

این هیات طالبان قرار است با مقام های سوییسی و سایر مقام های اروپایی و صلیب سرخ بین المللی ملاقات کند. اما وزارت خارجه‌ی سوییس تاکید کرده است که حضور هیات طالبان در آن کشور به معنی به رسمیت شناختن رژیم طالبان نیست.

پس از مسلط شدن گروه طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، افغانستان با بحران مالی، تورم، و افزایش بیکاری مواجه بوده است. در عین حال، توقف و کاهش کمک های بشردوستانه موجب افزایش بحران بشری در این کشور جنگ شده است.

بنیاد فراخوان جنو (The Geneva Call)  که برای محافظت از غیر نظامیان در جریان جنگ فعالیت می‌کند، از روز دوشنبه تا جمعه میزبان هیات طالبان در پشت درهای بسته است. هدف این گفتگوها ارسال کمک‌های بشری بدون موانع برای افغانستان عنوان شده است.

بنیاد فراخوان جنو با نشر اعلامیه‌ای گفته است که درگیری‌های مسلحانه گذشته، همه‌گیری کووید ۱۹ و پیامدهای اجتماعی‌ – اقتصادی آن،  آب و هوا به ویژه سرمای زمستان، این کشور را با یک وضعیت اضطراری پیچیده مواجه کرده است.

در این اعلامیه آمده است که “امروز ۲۳ میلیون افغان با خطر سوء تغذیه مواجه است و ۹۷ در صد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می کند.”

فراخوان جنر گفته است که به دلیل وضعیت کنونی در افغانستان از این هیات طالبان در یک کنفرانس دعوت کرده است تا در مورد وضعیت کمک‌های بشر دوستانه، حفاظت از غیر نظامیان، دسترسی مردم به خدمات صحی، ماین‌های تعبیه شده و مواد منفجر ناشده، بحث و گفتگو صورت بگیرد.

سفر هیات طالبان یک هفته پس از آن به جنر صورت گرفته که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که طالبان احساس می‌کنند که به هدف به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعۀ بین المللی نزدیک تر می‌شوند.

تا حال هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما سرپرست وزارت خارجۀ آن گروه گفته است که آنان به آهستگی مورد قبول جامعه بین المللی قرار می‌گیرند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *