گروه حمایت از زنان افغانستان با استقبال از گزینش رزا اوتونبایوا به عنوان نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان می‌گوید این نهاد انتظار دارد که رئیس جدید یوناما برای حفظ بی‌طرفی خود، از طرف طالبان صحبت نکند و با حمایت از حقوق مردم به ویژه زنان، توزیع عادلانه کمک‌ها را تضمین کند.

گروه حمایت از زنان افغانستان با انتشار توییتی در مورد انتصاب رئیس جدید یوناما، از او خواسته است که امید را برای مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران زنده کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه رزا اوتونبایوا، دیپلمات و سیاستمدار سابقه‌دار قرقیزستانی را به عنوان نماینده ویژه جدید خود برای افغانستان و رئیس هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تعیین کرد.

رزا اوتونبایوا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ رئیس‌جمور قرقیزستان بود و سه بار هم به عنوان وزیر خارجه این کشور کار کرده است.

خانم اوتونبایوا به جای دبرا لاینز ریاست یوناما را به عهده گرفته است.

ماموریت دبرا لاینز، نماینده پیشین دبیر کل سازمان ملل در افغانستان در ماه جوزا به پایان رسید.

در جریان دو سالی که خانم لاینز رئیس دفتر یواناما بود، افغانستان با سرعت دچار تحولات بزرگی شد. او در زمان سقوط دولت افغانستان به دست طالبان و هرج و مرج پس از فروپاشی دولت در افغانستان دفتر یوناما را رهبری می‌کرد.

خانم لاینز در مصاحبه‌ای گفته بود او بیش از هر مقام غربی دیگر با مقامات طالبان ملاقات کرده است. یوناما در زمستانی که گذشت نقش تعیین‌کننده‌ای در جلب و توزیع میلیون‌ها دالر کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به مردم افغانستان داشت.

روندی که با انتقادهای بسیاری به همراه بود.

یوناما همچنین متهم شده است که در ماه‌های گذشته در برابر بسیاری از گزارش‌های نقض گسترده حقوق بشری مردم افغانستان سکوت اختیار کرد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *