علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران می‌گوید که «شواهد و قراین نگران‌کننده‌ای» از دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ در انتقال تروریست‌ها به افغانستان وجود دارد

او در کنار تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، از گروه طالبان خواست در زمینه مبارزه با تروریزم اقدام کند.

آقای شمخانی روز جمعه در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای در دوشنبه تاجیکستان گفت برای مقابله با این مشکل باید کشورها، به ویژه طالبان پاسخگوی مسئولیت‌های خود باشند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی شمخانی تاکید کرد که «احساس تبعیض و محرومیت از حقوق» یکی از اصلی‌ترین زمینه‌هایی است که اجازه سوء استفاده به گروه‌های تروریستی می‌دهد.

او «استقرار حاکمیت فراگیر» در افغانستان را برای امنیت و ثبات این کشور مهم خواند و گفت: «اگر اقوام و گروه‌های مختلف این کشور خود را شریک موثری در حاکمیت و اداره‌ آن بدانند، حداقل بخشی از مشکلات این کشور التیام می‌یابد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از کشورهای منطقه خواست تا برای جلوگیری از شکل‌گیری هسته‌های ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان تلاش مشترک کنند.

او گفت: «ایران، امنیت در منطقه را امری به هم پیوسته می‌داند و معتقد است که امنیت، صلح و ثبات در افغانستان برای همه کشورهای منطقه ضروری و لازم است.»

علی شمخانی با اشاره به حضور گسترده مهاجران افغان در کشورش گفت که «میزبانی از این تعداد مهاجر مشکلات فراوانی» بر ایران تحمیل کرده است. او از کشورهای منطقه خواست تا با «همکاری یکدیگر» برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان راه حل‌های مناسب را جستجو کنند.

نشست یک روزه گفتگوی امنیت منطقه‌‌ای درباره افغانستان روز جمعه در دوشنبه تاجیکستان با اشتراک مشاوران امنیت ملی و دبیران شورای امنیت هند، ایران، روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برگزار شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *