منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که‌ قرار است روز چهارشنبه حکومت طالبان نشست مشورتی را در کابل برگزار کند که در آن عالمان دین و بزرگان قومی از هر ولسوالی افغانستان حضور خواهند داشت.

منبعی از پوهنتون پولی تخنیک کابل به صدای امریکا گفت که که این پوهنتون تا روز دوشنبۀ هفتۀ آینده به دلیل برگزاری این نشست تعطیل شده است.

حکومت طالبان هنوز رسماً برگزاری این نشست را اعلام نکرده است، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در اواسط ماه گذشته به خبرنگاران برگزاری چنین نشست را تایید کرده بود.

آقای مجاهد گفته بود: “چنین پلانی هست که برای رسیدگی به مشکلات جاری و برخی مسایل سیاسی یک شورا ایجاد شود، مجلسی در میان افغان‌ها برگزار شود. اینکه چگونه ایجاد می‌شود و چه زمانی، روی میکانیزم آن کار جریان دارد”.

روز یکشنبه، پرسونل امنیتی طالبان خانه‌های نزدیک به منطقه خیمه‌ لویه جرگه را بازرسی کردند. برخی منابع هدف از این تفتیش را تامین امنیت اجتماع عالمان دین در خیمه لویه جرگه در بهارستان و باغ بالا عنوان کردند. حکومت طالبان نیز امروز محافظان امنیتی بیشتری را در اطراف خیمۀ لویه جرگه مستقر کرده است.

با توجه به برگزاری این نشست بزرگ، رضا قاسمی کارشناس امور صلح به صدای امریکا گفت که طالبان از آغاز به این باور بودند که در صورت کسب مشروعیت بین‌المللی، نیازی به مشروعیت ملی ندارند.

آقای قاسمی افزود که پس از ده ماه حاکمیت و با افزایش و گسترش مخالفت و مقاومت اجتماعی و نظامی علیه این گروه، طالبان به این موضوع واقف شدند که با تدویر این جرگه بتوانند مشروعیت ظاهری برای شان دست و پا کنند.

آقای قاسمی گفت: “لویه جرگه در طول تاریخ ابزار مناسب سنتی برای دولت های ناکام بوده تا با دست‌کاری همچو جلسات برای خود مشروعیت به وجود بیاورند.”

آقای قاسمی گفت که از اشتراک کنندگان چنین نشستی نباید توقع تعهد اخلاقی و ملی را داشت و نمی‌توانند به یک گروه مشروعیت ملی را بدهند.

ویس ناصری، تحلیلگر سیاسی گفت که افرادی را که طالبان در این نشست یا جرگه زیر نام نمایندگان شوراها، ولسوالی‌ها و ولایت‌ها دعوت می‌کنند، مقبولیت و مشروعیت ندارند، چون خود حکومت طالبان مشروعیت ملی ندارد، بنابرین افراد انتصابی دعوت‌شده نیز قابل قبول همه مردم نیستند.

آقای ناصری گفت: “طالب‌ها در این جرگه افرادی را که دعوت می‌کنند مطیع و دست نشانده‌های آنان استند و به شکل نمایشی آنها را جمع می‌کنند و انتصابی استند نه انتخابی. افرادی که در این جرگه جمع می‌شوند هیچ مشروعیتی ندارند.

شماری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که این نشست لویه جرگه نیست، بلکه تجمع عالمانی است که حکومت طالبان می‌خواهد تا در مورد تعدادی از موضوعات با آنان مشورت کند.

قاضی محمد حسن حقیار، تحلیلگر سیاسی در مورد هدف حکومت طالبان از این نشست گفت: “به نظر من این تلاشی از سوی امارت برای مشروعیت داخلی است و رایزنی هایی صورت خواهد گرفت. قسمی که در برخی رسانه‌ها آمده موضوعات مهم مثل قانون اساسی و نوعیت نظام و این مسایل، در دستور کار این نشست نیست. برای اشتراک در این نشست برخی معیارها تعیین‌شده و بر اساس همان معیارها افراد دعوت می‌شوند”.

حکومت طالبان هنوز در مورد اشتراک‌کنندگان و دستور کار این جرگه به رسانه‌ها معلومات نداده است. اما در مکتوب منتسب به ریاست‌الوزرای طالبان که اخیراً در شبکه های اجتماعی نشر شده، از عالمانی که دارای “نام، شهرت و تقوا” هستند و آنچه این ریاست “حامی جهاد” خوانده، به این گردهمایی دعوت شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *