شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌گوید که امریکا درخواست اکثر متقاضیان افغان برای دریافت «ویزه بشردوستانه» را رد کرده که می‌خواستند به دلایل انسان‌دوستانه به آنان اجازه ورود به امریکا داده شود.

به گفته مقامات امریکایی، نبود قونسلگری امریکا در افغانستان باعث رد درخواست این افغان‌ها شده است.

این متقاضیان کسانی اند که در جریان روند تخلیه نتوانستند از افغانستان بیرون شوند. این ویزه به این متقاضیان افغان اجازه می‌دهد که به دلایل انسان‌دوستانه و بدون طی مراحل معمول درخواست پناهندگی، به این کشور بیایند و بعداً پرونده پناهندگی خود را به سازمان مهاجرت امریکا تسلیم کنند.

حکومت امریکا از سال ۱۹۵۰ برای کسانی که جان شان در جریان تحولات بحرانی، مانند سقوط کابل به دست طالبان، در خطر فوری بوده، این ویزه را اعطا کرده و به انتقال شان به امریکا کمک کرده است.

به نقل از سی‌بی‌اس، سازمان مهاجرت و شهروندی امریکا از جولای ۲۰۲۱‌، بیش از ۴۶ هزار درخواست ویزه بشردوستانه از سوی متقاضیان افغان در بیرون از امریکا دریافت کرده است. آمار نشان می‌دهد که تنها در باره ۵ هزار درخواست تصمیم گرفته شده و بیش از ۹۰ درصد آن رد شده است.

مقامات امریکایی در باب این تاخیر در رسیدگی به این پرونده‌ها می‌گویند که اداره مهاجرت تنها به ۲ هزار دوسیه مهاجرتی در یکسال می‌تواند رسیدگی کند.

وزارت امنیت داخلی امریکا به سی‌بی‌اس گفت که یکی از دلایل رد درخواست این افغان‌ها این است که جان شان شدیداً در خطر نبوده است. به گفته این وزارت، ویزه بشردوستانه «تنها به طور محدود و در شرایط استثنایی» اعطا می‌گردد.

این وزارت می افزاید که به علت نبود قونسلگری امریکا در افغانستان، مامورین اداره مهاجرت به اکثر متقاضیان ویزه برای مصاحبه دسترسی ندارند. به همین خاطر، ۷۰ درصد درخواست‌ها رد شدند.

سازمان مهاجرت امریکا از افغان‌های واجد شرایط خواسته است که از طریق سیستم مهاجرتی درخواست‌های پناهندگی خود را تسلیم کنند. زیرا، اسکان پناهندگان بنا به دلایل بشردوستانه نمی‌تواند جایگزین سیستم عادی مهاجرت به ایالات متحده گردد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *