افغانستان اینترنشنال گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران سه دیپلومات طالبان را پذیرفته و این دیپلومات‌ها روز یکشنبه وارد تهران شده‌اند.

به گفته منابع، دیپلومات‌هایی که وارد تهران شدند به عنوان سکرتر اول تا سوم سفارت افغانستان مقیم تهران معرفی شده‌اند.

نظر به اطلاعاتی که افغانستان اینترنشنال به دست آورده طالبان پنج دیپلومات را به وزارت خارجه ایران معرفی کرده، از این میان وزارت خارجه ایران سه تن را پذیرفته‌اند.

از میان پنج نفر معرفی شده به تهران، دو‌ نفر کارمندان سابق وزارت خارجه افغانستان بوده‌اند.

دیپلومات‌های طالبان پس از ورود به تهران در هتل اسپیناس جابجا شده‌اند.

به گفته منابع، قرار است دیپلومات‌های طالبان در کنسولگری‌های افغانستان در مشهد، زاهدان و تهران جابجا شوند.

دیپلومات‌های طالبان در حالی وارد تهران شدند که پیش از این وزارت خارجه ایران بارها اعلام کرده بود که تا برقراری دولت مشروع در افغانستان، از سوی طالبان دیپلومات‌های این گروه را نخواهد پذیرفت.

پیشتر، سعید خطیب زاده، سخنگوی این وزارت گفت که “کنوانسیون‌های بین‌المللی روشن هستند، باید دولت جدید و نظام سیاسی جدید در افغانستان به رسمیت شناخته شود تا بتواند نمایندگان جدیدی را اعزام کند.”

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در سفر به تهران در ماه جدی سال ۱۴۰۰ از ایران خواسته بود تا دیپلومات‌های طالبان را برای کار در سفارت افغانستان بپذیرند.

وزارت خارجه ایران پیش از این بارها تأکید کرده بود که فعالیت‌های دیپلوماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلوماتیک قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

تاکنون روسیه، پاکستان، قطر و ترکمنستان دیپلومات‌های طالبان را برای کار در سفارت‌ها و نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان پذیرفته‌اند.

با وجود این هیچ یک از این کشورها دولت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *