جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که طالبان در یک سال گذشته هیچ نشانه‌ای از میانه‌روی نشان نداده و برخلاف وعده خود، دختران را از آموزش محروم کرده‌اند. به گفته او، طالبان افغانستان را به انزوای بین‌المللی کشانده و مردم این کشور بهای سنگین این انزوا را می‌پردازند.

او در مقاله‌ای می‌نویسد که افغانستان پس از یک سال سلطه طالبان از سرخط خبرهای جهان افتاده و وضعیت مردم آن «وخیم» است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین می‌نویسد که طالبان افغانستان را به انزوای بین‌المللی برده و «قابل درک است که هیچ کشوری، حتا پاکستان و قطر، حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.»

به گفته جوزپ بورل بیست سال حضور نیروهای بین‌المللی و مصرف بیش از یک تریلیون دالر نتوانست یک حکومت پایدار در افغانستان ایجاد کند.

او می‌افزاید که مداخلات بیرونی نمی‌تواند یک راه‌حل سیاسی و دولت مشروع در چنین کشورهایی ایجاد کند و «فقط نیروهای محلی می‌توانند این کار را انجام دهند.»

او می‌گوید که حضور جامعه بین‌المللی و نیروهای خارجی در افغانستان تنها در عرصه مبارزه با ترویزم و کنار زدن حکومت اول طالبان که به القاعده پناه داده بود، موفق بود. اما افزود که این نیروها در عرصه ملت‌سازی با ناکامی مواجه شدند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی پروسه ملت‌سازی در افغانستان را ناکام می‌داند که روز گذشته، جنرال فرانک مکنزی، فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا نیز گفت که امریکا با مدل شکست‌خورده غربی دست به ملت‌سازی در افغانستان زد که به گفته او، «کار نادرست» بود.

مک‌کنزی گفت: «ما به ملت‌سازی در افغانستان آغاز کردیم که شاید برخی از این تلاش‌ها برای محافظت از منافع ما ضروری بود، اما تلاش‌های گسترده‌ دیگری در این راستا انجام دادیم که در نهایت در درازمدت به ما کمکی نکرد.»

او گفت: «نمی‌دانم که افغانستان با مدل غربی ملت‌سازی قابل اداره باشد؛ اما می‌دانم که افغانستان با الگوی افغانی قابل اداره است و به پایداری خواهد رسید. ما به واقعیت‌های افغانستان توجه بسیار کمی داشتیم.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *