به دنبال کشته شدن شماری از اسیران توسط طالبان در پنجشیر، سازمان ملل متحد در مورد نقض جدی حقوق بشر در این ولایت و مناطق دیگر افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرد.

یوناما می‌گوید وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان هر جنایتی است.

یوناما، دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان روز چهارشنبه در خبرنامه‌ای می‌گوید طرف‌های منازعه علاوه بر احترام به حقوق زندانیان، تعهدات بین‌المللی روشنی دارند.

در روزهای اخیر، تصاویری متعددی از پنجشیر منتشر شد که نشان می‌دهد افراد طالبان پس از اسیر گرفتن نیروهای جبهه مقاومت ملی، آنها را تیرباران می‌کنند.

یوناما گفته است که در مورد ادعاهای اخیر در پنجشیر در خصوص نقض جدی حقوق بشر نگران است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، طالبان اخیرا فرمانده محمدیار و ۶ نفر از نیروهایش را پس از یک درگیری طولانی، در منطقه شابه ولایت پنجشیر به اسارت گرفته و آنان تیرباران کردند.

روز گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که در عملیات پاکسازی این گروه در پنجشیر، دستکم ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت کشته و بیش از ۱۰۰ تن آنان اسیر شده‌اند.

صبغت‌الله احمدی،‌ سخنگوی جبهه مقاومت در توییتر نوشت که این رفتار طالبان با اسیران جنگی،‌ نقض صریح کنوانسیون سوم جنیوا است.

بر اساس کنوانسیون جنیوا،‌ مصوب سال ۱۹۴۹ که همه کشورها، از جمله افغانستان آن را پذیرفته و ملزم به اجرای آن اند، ناظر بر رفتار طرف‌های درگیر با اسیران جنگی است. در این کنوانسیون،‌ نه تنها کسی اجازه کشتن اسیران جنگی را ندارد،‌ بلکه رفتار انسانی با اسیران باید تضمین شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *