در پی واکنش‌های بین‌المللی در مورد اعلام محدویت‌های سفر به شهروندان افغانستان از سوی دولت طالبان، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در توضیحی گفته است که منظور شان ممنوعیت سفر برای کسانی بوده که مدارک قانونی ندارند یا به طور قاچاقی می‌خواهند کشور را ترک کنند.

سخنگوی طالبان روز یکشنبه (۸ حوت/اسفند) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هیچکسی بدون “عذر موجه” نمی‌تواند افغانستان را ترک کند. او در همین حال گفت که زنان و دختران بدون “محرم” (همراه مرد) به تنهایی اجازه سفر نخواهد داشت.

آقای مجاهد امروز اما نوشته است که هدف از اظهارات قبلی‌اش افغان‌های بدون اسناد قانونی است ولی آنهایی که “اسناد قانونی و دعوتنامه داشته باشند به بیرون‌ از کشور سفر می‌توانند و با اطمینان به کشور آمده می‌توانند”.

سخنگوی طالبان اما درباره محدودیت زنان بدون همراه مرد توضیحی ارایه نکرده است.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و اتحادیه اروپا اعمال محدودیت‌های تازه سفر به خارج به ویژه برای زنان بدون همراه مرد از سوی دولت طالبان را محکوم کرده و آنرا نقض حقوق آزادی سفر خوانده اند.

در تازه ترین واکنش‌ها به این هشدار طالبان، هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان خواستار توضیحات بیشتر از دولت طالبان در این زمینه شده است.

آقای شورتر در یک پیام توییتری نوشته است که “دستورالعمل های طالبان را برای جلوگیری از سفر شهروندان افغان به کشورهای خارجی دیده‌ایم. به زنان گفته شده است که نمی توانند بدون سرپرست مرد و “عذر موجه” به کشورهای خارجی سفر کنند. این محدودیت‌های غیرقابل قبول برای آزادی سفر است”.

دیدبان حقوق بشر پیشتر این اقدام طالبان را سلب حق زنان افغان خوانده بود که به گفته این نهاد این اقدام طالبان آن‌ها را به زندانیان تبدیل می‌کند”. مقام‌های طالبان در آن زمان از همه رانندگان خواسته‌ بودند که تنها زنان محجبه را سوار خودروهای خود کنند.‏‏

سمیرا حمیدی، از جامعه جهانی انتقاد کرده که نتوانسته طالبان را در مورد حقوق بشر “پاسخگو نگهدارند و اینکه در افغانستان ناکام شده‌اند.”

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشردر مورد اعمال محدودیت‌های تازه سفر به خارج به ویژه برای زنان بدون همراه مرد، به دولت طالبان هشدار داده و گفته ‌اند که ناظر رفتارهای آنها هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *