قطر خواستار تعامل بیشتر کشورهای غربی با طالبان شده و هشدار داده است که عدم انجام این کار خطر سقوط افغانستان در هرج‌ومرج عمیق‌تر و افزایش افراط‌گرایی را به همراه خواهد داشت.

شیخ‌ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه‌ی قطر به فایننشال تایمز گفته است که حفظ وضعیت موجود که غرب افغانستان را تحریم می‌کند و تنها بر بخش فعالیت‌های بشردوستانه تمرکز دارد، «نمی‌تواند افغانستان را سالم نگهدارد».

او گفته است: «ما شاهد افزایش افراط‌گرایی خواهیم بود. ما شاهد یک بحران اقتصادی خواهیم بود که از قبل شروع شده است و این فقط مردم را به سمت رادیکال‌شدن و درگیری بیشتر سوق خواهد داد. این چیزی است که ما سعی می‌کنیم از آن اجتناب کنیم.»

قطر یکی از معدود کشورهایی است که با طالبان رابطه دارد و تسهیل‌کننده‌ی اصلی مذاکرات بین امریکا و متحدان اروپایی آن با طالبان بوده است.

وزیر خارجه‌ی این کشور از اقدامات اخیر طالبان درباره‌‌ی حقوق زنان انتقاد کرده، اما افزوده است که اگر جامعه‌ی بین‌المللی پس از خروج ایالات متحده، با رژیم طالبان قوی‌تر درگیر می‌شد، می‌توانست از انجام برخی اقدامات افراطی‌ این گروه جلوگیری کند.

او بیان کرده است: «ما معتقدیم که اگر زودتر با هم درگیر شده بودیم، اجازه نمی‌دادیم چنین اتفاقاتی بیفتد …در حال حاضر بسیار مهم است که اجازه ندهیم وضعیت بدتر شود و شاید در نهایت با یک وضعیت بسیار آشفته در افغانستان روبه‌رو شویم.»

شیخ محمد گفته که در دوحه روابط میان طالبان و غرب وجود دارد، اما افزوده است که هنوز روشن نیست که دید غربی‌ها در مورد افغانستان چیست.

او در ادامه تأکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید در بخش اقتصادی با طالبان مشارکت کند و ظرفیت‌هایی را در دولت این گروه ایجاد کند تا به افزایش اشتغال و رشد کمک کند. به گفته‌ی او، هم‌زمان اطمینان حاصل شود که طالبان با همه طرف‌ها در افغانستان برای ایجاد صلح پایدار تعامل می‌کنند.

این در حالی است که با گذشت نُه ماه تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است. از سوی هم اقدامات اخیر این گروه در قبال حقوق‌ بشر و حقوق زنان واکنش‌های منفیِ گسترده‌ای را در پی داشته است.

طالبان در حال حاضر بر اشتغال زنان محدودیت وضع کرده و هم‌چنین دختران بالاتر از صنف ششم را از مکتب محروم کرده‌اند. این گروه رعایت حجاب توسط زنان بالغ را نیز اجباری اعلام کرده و گفته که زنان باید در ملاءعام و حتا در پرده‌ی تلویزیون صورت‌شان را بپوشانند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *