با ادامه‌ی تعطیلی مکتب‌ها به‌روی دخترانی بالاتر از صنف ششم، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که آموزش و پرورش نمی‌تواند گروگان سیاست باشد.

پالوما اسکودرو، مدیر حمایت و ارتباطات جهانی یونیسف که به‌تازگی به کابل سفر کرده، می‌گوید که آموزش باید بالاتر از سیاست باشد.

او در پیامی که روز (شنبه، ۴ ثور) نشر شده، از کشورهای کمک‌کننده می‌خواهد که نباید آموزش دختران در افغانستان را فراموش کنند.

مدیر حمایت و ارتباطات جهانی یونیسف گفته است که این سازمان برای دسترسی دختران به آموزش، معاش ماهانه‌ی حدود ۲۰۰هزار آموزگار را در افغانستان پرداخته است.

او می‌گوید: «این زمانی است که دختران بیشتر به ما نیاز دارند. آن‌ها [دختران] هر روز به مکتب می‌روند. آن‌ها می‌خواهند یاد بگیرند. آنان به من گفتند که می‌خواهند داکتر، انجنیر و معلم شوند.»

طبق وعده‌‌ی طالبان، قرار بود مکتب‌های دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، در سوم حمل سال جاری خورشیدی در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف این گروه در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه‌ی دخترانه تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌مانند.

در آن زمان در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب‌ها طراحی شوند، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان، مکتب‌های دخترانه باز خواهند شد. تصمیمی بستنِ مکتب‌های دخترانه، واکنش‌های گسترده‌ی جهانی را در پی داشته‌ است. حکومت طالبان در حال حاضر تحت فشار است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *