برخی منابع خبری از ایجاد سهولت جدید توسط پلیس مهاجرت و گذرنامه ایران برای اتباع غیر مجاز افغانستانی خبر داده اند.

بر اساس این گزارش پلیس مهاجرت و گذرنامه جمهوری اسلامی ایران در تهران و همچنین دفاتر کفالت اعلام کرده اند بر اساس دستورالعمل تازه‌ای که از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه جمهوری اسلامی ایران به دفاتر خدمات اتباع خارجی(دفاتر کفالت) ابلاغ شده است این دفاتر از روز دوشنبه، 4 ثور/ اردیبهشت مشکل غیرمجاز بودن اتباع افغانستانی را که با پاسپورت و ویزای معتبر وارد ایران شده و به هر دلیلی نتوانسته اند ویزای خود را تمدید کنند و در حال حاضر به صورت غیرمجاز در ایران شناخته می شوند، حل می کنند.

بر اساس این دستورالعمل، برای هر سال انقضای ویزای ایران، یا منقضی شدن تاریخ ویزا، تنها مبلغ 400 هزار تومان(هر سه ماه 100 هزار تومان) جریمه دریافت می‌شود.

البته این طرح شامل حال کسانی می شود که پس از تحولات اخیر افغانستان وارد جمهوری اسلامی ایران شده و مهلت ویزای شان تمام شده است.

با پرداخت این جریمه، از یکسو دارندگان پاسپورت و ویزای منقضی شده ایران سه ماه اقامت دریافت می کنند و می توانند در این مدت از ایران خارج شوند، اما آنهایی که می خواهند اقامت شان در ایران ادامه پیدا کند، باید با شرکت در طرح سرشماری اشتغال اتباع خارجی، برگه آن را دریافت کنند.

این در حالی است که پیش از این جریمه هر روز حضور غیرقانونی در ایران برای دارندگان پاسپورت و ویزای این کشور 200 هزار تومان بود که در طول یک سال به ده ها میلیون تومان می رسید، اما با این سهولت جدید تنها 400 هزار تومان برای گذشت هر سال از تاریخ انقضای ویزای ایران به عنوان جریمه دریافت می شود.

با ارائه این سهولت جدید، بسیاری از اتباع و مهاجرین افغانستانی که به صورت قانونی وارد جمهوری اسلامی ایران شدند، و بعد از آن با منقضی شدن تاریخ ویزا و اقامت شان، غیرمجاز شدند، می توانند به اتباع مجاز تبدیل شده و به صورت قانونی در این کشور کار و زندگی کنند.

علاوه بر این سهولت، وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران سال گذشته طرح سرشماری اتباع و مهاجرین افغانستانی غیرمجاز در این کشور را به صورت وسیع راه‌اندازی کرد که بر اساس آن، بیش از 2.5 میلیون از این مهاجرین، سرشماری شده، برگه اقامت قانونی به دست آوردند.

از سوی دیگر، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار و رفاه اجتماعی ایران هم اکنون در حال اجرای طرح سرشماری اشتغال مهاجرین افغانستانی دارای برگه های سرشماری و دریافت اطلاعات از شغل آنهاست تا بتواند اشتغال این مهاجرین را نیز سامان‌دهی کرده، کارت کار برای آنها صادر نماید.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *