تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان می‌گوید که پیام «مخالفت بین‌المللی» در مورد وضع محدودیت دوامدار بر زندگی زنان افغان را به امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان انتقال داده است.

او در گفتگو با امیرخان متقی یک بار دیگر بر بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان تاکید کرد.

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در دیدار با وزیر خارجه طالبان در قطر گفته است که طالبان باید زمینه برگشت زنان به کار را فراهم کند و اجازه سفر را به آنان بدهد.

طالبان از زمان به قدرت رسیدن در افغانستان محدویت‌های شدیدی بر زندگی زنان وضع کرده است. اخیراً رهبر این گروه فرمانی صادر کرد که زنان را مکلف به رعایت پوشش اجباری می‌کند. به تازگی وزارت امر به معرف و نهی از منکر این گروه دستور داده است که مجریان زن تلویزیون‌های افغانستان حین ظاهرشدن روی پرده تلویزیون روی خود را با ماسک بپوشانند.

تام وست می‌گوید: «صبح امروز یکجا با رینا امیری، با وزیر خارجه طالبان امیر خان متقی گفتگو کردیم و در این گفتگو مخالفت یک‌دست بین‌المللی در مورد محدودیت‌های مداوم و در حال گسترش علیه حقوق زنان و دختران را انتقال دادیم.»

او در صفحه توییترش همچنین نوشته است که در این گفتگو در مورد «ثبات اقتصادی، نگرانی در باره حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و انحلال نهادهای مهم» نیز بحث شده است.

در همین حال، رینا امیری، نماینده ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که در گفتگو با امیر خان متقی نگرانی خود در باره انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و شورالی عالی مصالحه را ابراز کرده است. خانم امیری در توییترش نوشت که انحلال این نهادها در تناقض با خواست‌های شهروندان افغانستان برای پاسگویی بیشتر است. او از طالبان خواست تا در باره تصمیم خود تجدید نظر کند.

در همین حال، تام وست همچنین تاکید کرده است که گفتگوها با طالبان در باره «حمایت از مردم افغانستان و منافع ملی امریکا» ادامه خواهد یافت.

وزارت خارجه طالبان تا کنون در‌ مورد این گفتگو چیزی نگفته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *