نماینده خاص امریکا برای افغانستان پس از پایان نشست تاشکند گفت که مقامات امریکایی به گفتگو با «تکنوکرات‌های افغان و طالبان بر سر ثبات اقتصادی» افغانستان ادامه می‌دهند.

این گفتگو همزمان با اختلافات طالبان و امریکا برسر دسترسی به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان ادامه می‌یابد

با نزدیک شدن زمستان و بدترشدن وضعیت اقتصادی افغانستان، نماینده امریکا از طالبان خواست که برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور گام‌هایی را بردارد. این درخواست آقای وست اشاره به مذاکرات امریکا و طالبان برسر دسترسی افغانستان به ذخایر ارزی بانک مرکزی دارد که واشنگتن آن را مسدود کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داد که پیشنهادهایی میان امریکا و طالبان برای آزادسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان در یک «صندوق امانی» رد و بدل شده است. با این حال، خودداری طالبان از برکناری سرپرست بانک مرکزی افغانستان، یکی از موارد اختلافات جدی میان دو طرف است.

یک منبع دولتی طالبان به رویترز گفت که طالبان ایجاد صندوق را رد نمی‌کند اما با پیشنهاد امریکا مبنی بر این‌که طرف سوم کنترول پول آزاد شده بانک مرکزی را در اختیار بگیرد، مخالفت کرده‌اند.

نماینده امریکا در یک رشته توئیت‌ها در باره نشست تاشکند از یکسو از مبارزه طالبان با داعش ارزیابی مثبت کرد، اما از جانب دیگر نگرانی خود را از حضور القاعده، تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز داشت.

شماری از دولت های منطقه در نشست تاشکند نیز نگرانی مشابهی را از بابت تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان ابراز داشتند که حملات راکتی داعش به ازبیکستان و تاجیکستان و تشکیل یک گروه جدید تروریستی متشکل از شبه نظامیان تاجیک در شمال افغانستان این نگرانی‌ها را تقویت کرده است.

با توجه به طرح مجدد بحث تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان در کنفرانس تاشکند، تام وست نیز تمایل حکومت خود را برای «حمایت از گفتگو میان افغان‌ها» ابراز کرد؛ موضوعی که به رغم طرح آن در تاشکند طالبان علاقه‌ای‌ به تماس با آن از خود نشان نداده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *