نشست علمای طالبان در کابل با صدور بیانیه‌ای به پایان رسید. در بیانیه تاکید شده “ایستادگی در برابر امارت اسلامی بغاوت است و دفع آن بر مردم و نظام واجب.»

طبق این بیانیه شرکت‌کنندگان با رهبر طالبان تجدید بیعت کرده‌اند و از جامعه جهانی خواسته‌اند دولت طالبان را به رسمیت بشناسد.

این در حالیست که در سخنان منسوب به ملا‌هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان تاکید شده که او تعامل با جهان را نمی‌خواهد و خواست جامعه جهانی را هم نمی‌پذیرد، چون اولویت برای او شریعت است.

جامعه جهانی در طی ماه‌های گذشته بارها از طالبان خواسته است که باید در افغانستان حکومتی فراگیر تشکیل شود، حقوق بشر و زنان رعایت و مکاتب دخترانه هم باز شود.

اما رهبر طالبان تاکید کرده که اگر این گروه مورد حمله اتمی هم قرار بگیرد، دستورات کشورهای خارجی را قبول نمی‌کند.

با این حال در بیانیه پایانی نشست از سازمان ملل و تمام نهادهای بین‌المللی خواسته شده تا با طالبان تعامل مثبت داشته باشند و به رسمیت هم شناخته شوند.

این نشست روز پنجشنبه، ۹ سرطان در تالار لویه جرگه برگزار شد. طالبان می‌گویند که ۳۵۰۰ نفر در آن شرکت داشتند

دو روز اول این نشست هدف حمله مسلحانه قرار گرفت. داعش با انتشار یک بیانیه و ویدئو، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

در بیانیه‌ای که از سوی داعش منتشر شده گفته شده است که جنگجویان این گروه، روزهای پنج‌شنبه و جمعه به نشست طالبان حمله کرده‌اند.

در بیانیه نشست علمای طالبان درباره داعش هم گفته شده که این گروه “فتنه‌گر و خوارج است و تعامل و تعلق با آن‌ها شرعا ناروا است.”

بیانیه پایانی نشست علمای طالبان در یازده ماده است و توسط مولوی مجیب‌الرحمان انصاری به خوانش گرفته شد.

بر خلاف آنچه طالبان قبلا گفته بودند که در نشست علما درباره بازگشایی مکاتب دخترانه و حقوق زنان هم تبادل نظر می‌شود، صحبت عمده‌ای در این مورد صورت نگرفت و در بیانیه پایانی هم هیچ اشاره‌ای به آن نشد.

بیشتر سخنرانان در این نشست به مخالفان طالبان هشدار دادند. مولوی انصاری در اولین روز نشست گفت مخالفان باید سر بریده شوند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *