نمایندگان ویژه‌ی امریکا و کشورهای اروپایی در یک اعلامیه مشترک تأکید کردند که پایداری صلح و ثبات در افغانستان مستلزم یک گفت‌وگوی ملی و فراگیر است که منجر به نظم قانون و یک نظام سیاسی نماینده همه شود.

این اعلامیه از سوی نمايندگان ويژه‌ی اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ناروی، بريتانيا و امريكا صادر شده است. آنان در ۱۵ سپتمبر در واشنگتن درباره‌ی وضعیت گفت‌‍وگو کرده‌اند.

نمایندگان جاپان، قطر، سوئیس و دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) نیز به‌عنوان ناظر در این نشست شرکت کرده‌اند. این نشست شامل جلسات فنی با بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی نیز بوده است.

در اعلامیه نمایندگان امریکا و کشورهای اروپایی آمده است که بدون ایجاد یک دولت فراگیر و پاسخ‌گو از طریق یک فرآیند معتبر که در آن همه زنان و مردان بتوانند شرکت کنند، احتمالاً خطر درگیری مسلحانه به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

آنان از طالبان خواسته‌اند تا به تعهدات خود در توافقنامه دوحه مبنی بر مشارکت در گفت‌وگوها و مذاکرات بین‌الافغانی بر سر یک نقشه راه سیاسی که منجر به تشکیل دولت جدید اسلامی افغانستان می‌شود، عمل کنند.

نمایندگان کشورهای غربی درباره‌ی تضعیف مداوم حقوق بشر ابراز نگرانی و نقض حقوق زنان، دختران، اعضای گروه‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی را محکوم کرده‌اند. آنان خواستار لغو فوری ممنوعیت تحصیل دختران شده‌اند.

نمایندگان کشورهای امریکا و اروپایی بر ضرورت تداوم رسیدگی به بحران شدید انسانی در افغانستان نیز تأکید کرده‌اند.

آنان در بخشی از اعلامیه‌ی شان درباره‌ی حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان از جمله القاعده قویاً ابراز نگرانی کرده و گفته حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل نمونه بارز شکست طالبان در اجرای تعهدات ضد تروریسم است.

نمایندگان کشورهای غربی بر اقدام طالبان علیه گروه‌های تروریستی تأکید کرده و گفته‌اند که این گروه از جوامع قومی و مذهبی در معرض خطر در برابر حملات داعش محافظت کنند.

نمایندگان کشورهای امریکا و اروپایی در مورد لغو معافیت ممنوعیت سفر برخی از رهبران طالبان هم بحث کرده و از همه کشورها خواسته تا در اجرای تعهدات خود در سازمان ملل مسئولانه عمل کنند.

آنان تأکید کردند که کمک‌های خارجی به افغانستان به نفع مردم افغانستان است و نشانه پیشرفت در جهت عادی سازی روابط با طالبان نیست.

این نمایندگان گفته‌ان که تعامل اعضای جامعه بین‌المللی با طالبان نباید به عنوان پیشرفت به سمت عادی‌سازی تفسیر شود.

آنان بر لزوم تمرکز طالبان بر بحران اقتصادی کشور و ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه گذاری از جمله، پایبندی به حاکمیت قانون و شفاف تاکید کرده است.

نمایندگان امریکا و کشورهای اروپایی گفته‌اند که کمک‌های بشردوستانه و کمک‌ها برای نیازهای اولیه انسانی، برای جلوگیری از وخامت بیشتر اقتصاد کشور کافی نیست.

آنان در ادامه به تأسیس اخیر صندوق «افغان» در سویس اشاره کرده و گفته که هدف آن حفظ و حفاظت از ذخایر بانک مرکزی افغانستان و پرداخت هدفمند از این ذخایر به نفع مردم افغانستان است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *