بیش از ۲۰۰ روز از محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب توسط رژیم طالبان می‌گذرد. کارزار گسترده‌ای از سوی شهروندان، نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی برای بازگشایی مکاتب به روی دختران شکل گرفته است.

یوناما، یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل از طالبان به عنوان تنها رژیمی در روی کره زمین نام برده است که مانع تحصیل دختران می‌شود.

نمایندگی ایرلند در سازمان ملل متحد نیز در توییتی دوصدمین روز محرومیت دختران از رفتن به مکاتب را یک نقطه عطف «غم‌انگیز و شرم‌آور» توصیف کرده است.

ایرلند تأکید کرده است که هیچ توجیهی برای بستن مکاتب وجود ندارد و از طالبان خواسته است که از حق همه کودکان برای تحصیل حمایت کنند. نمایندگی دایم ایرلند در سازمان ملل تأکید کرده است که آینده افغانستان در خطر است.

کاربران افغانستان نیز از کارزار «بگذارید دختران افغانستان درس بخوانند» به صورت گسترده حمایت کرده‌اند.

طالبان پس از تسلط به کابل مانع رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شدند. از آن زمان تاکنون ۲۰۰ روز می‌گذرد.

مقام‌های حکومت طالبان بارها به مردم افغانستان و جامعه جهانی وعده داده بودند که مکاتب را به روی همه دختران باز می‌کنند، اما تنها دروازهای مکتب را به روی دختران پایین‌تر از صنف ششم گشوده است.

این اقدام واکنش‌های گسترده را در سطح ملی و بین‌المللی به همراه داشته است. طالبان اما گفته‌اند که منتظر دستوری رهبری هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *