رئیس‌جمهور قرقیزستان در نشست نمایندگان استخبارات و امنیت کشورهای ترک‌زبان گفت که فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه و افغانستان به مقیاسی رسیده که تمامیت ارضی برخی کشورها را تهدید می‌کند.

سادیر جاپاروف گفت که تهدیدات امنیتی، گسترش همکاری کشورهای ترک‌زبان را می‌طلبد

نمایندگان استخبارات و امنیت کشورهای ترک‌زبان در این نشست که در قرقیزستان برگزار شده بود توافق کردند تا برای جلوگیری از تهدیدات ناشی از افغانستان همکاری‌های خود را گسترش دهند.

این ۲۴مین نشست امنیتی کشورهای ترک‌‌زبان بود که روز سه شنبه در شهر چولپان آتا – قرقیزستان برگزار شد.

در این نشست نمایندگان استخبارات و امنیت کشورهای قرقیزستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکیه و ازبکستان حضور داشتند. نمایندگان روسیه و مجارستان نیز به عنوان ناظر شرکت داشتند.

مقام‌های قرقیزستان و قزاقستان در چند ماه گذشته بارها از حضور گروه‌های تروریستی در کشور خود گفته‌اند.

پیش از نشست کشورهای ترک‌زبان، ماناس امانبایف، رئیس اداره مبارزه با افراط‌گرایی و مهاجرت غیرقانونی قرقیزستان گفته بود که طالبان از گروه‌های افراطی در قرقیزستان و آسیای میانه حمایت می‌کنند.

به گفته ماناس امانبایف، در حال حاضر در قرقیزستان ۲۰ گروه غیرقانونی و یک فرقه افراطی اسلامی وجود دارد که از سوی طالبان حمایت می‌شوند.

قزاقستان هم که چند ماه قبل شاهد تظاهرات و درگیری‌های گسترده‌ای بود اعلام کرد که جهادی‌های افغانستان در بین معترضان حضور داشتند.

ازبکستان نیز از خاک افغانستان تاکنون دست‌کم دو بار مورد حمله راکتی قرار گرفته است. این کشور روز گذشته میزبان نشستی بین‌المللی در مورد افغانستان با حضور نمایندگان امریکا، اروپا و طالبان بود.

در بیانیه‌ای که ازبکستان پس از این نشست منتشر کرده آمده است که طالبان تعهد دادند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نشود.

با این حال، کشورهای نزدیک به افغانستان همچنان نگران نفوذ افراط‌گرایان هستند.

رئیس جمهور قرقیزستان در ۲۴مین نشست نمایندگان استخبارات و امنیت کشورهای ترک‌زبان تاکید بر تعامل و همکاری‌ بیشتر بین کشورها کرد و با اشاره به وضعیت افغانستان گفت که تعامل نزدیک بین نهادهای کشورهای ترک‌زبان باعث تقویت امنیت و کمک به مبارزه موثر با تروریسم بین‌المللی و رادیکالیسم می‌شود.

به گفته رئیس‌جمهور قرقیزستان تهدیدات امنیتی منطقه، توجه ویژه همکاری کشورهای ترک زبان را می‌طلبد.

آقای جباروف تاکید کرده که دستیابی به نتایج قابل توجه در مبارزه با تهدیدات و چالش‌ها تنها با کار منسجم، سیستماتیک و تلاش مشترک امکان پذیر است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *