انجمن بین‌المللی زنان در رادیو و تلویزیون با نشر یک نظرسنجی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان، می‌گوید که مداخله طالبان در کار رسانه‌ها بیشتر شده است. این انجمن می گوید: وضعیت استقلال حرفه‌ای رسانه‌ها را شدیداً بد ساخته است.

این انجمن که ۵۴ کشور عضو آن است، با ۳۰۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ در افغانستان مصاحبه کرده است. این پاسخ‌دهندگان کار اطلاع‌رسانی در افغانستان را دشوار توصیف نموده‌اند.

با روی کار آمدن طالبان شمار زیادی از خبرنگاران، به خصوص خبرنگاران زن و دیگر زنان شاغل در رسانه‌ها، شغل خود را از دست دادند. ۶۷ درصد خبرنگارانی که با این انجمن صحبت کردند، گفته‌اند که شغل خود را از پس تسلط طالبان از دست داده‌اند.

آنچه کار اطلاع‌رسانی را در افغانستان دشوار کرده، محدودیت‌ها و تهدیدهای طالبان نسبت به رسانه‌ها است. بنا بر نظرسنجی انجمن مذکور، ۷۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که بازداشت خبرنگاران، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی از سوی طالبان کار اطلاع‌رسانی را «تا حد زیادی » دشوار کرده است.

طالبان حضور زنان در رسانه‌ها را بیشتر از هر گروه دیگر کمرنگ ساخته است. در نظرسنجی گفته شده که «با کمرنگ شدن حضور زنان در حوزه عمومی، حضورخبرنگاران زن در افغانستان نیز با سرعت چشمگیری در حال کاهش است.»

روز شنبه سازمان بین‌المللی ائتلاف آزادی رسانه‌ها اعلام کرد که آزادی رسانه‌ها در افغانستان دیگر مطابق با معیار‌های جهانی نیست و به همین دلیل عضویت این کشور را لغو می‌کند.

به گفته این ائتلاف، تداوم آزار و اذیت، حملات و بازداشت روزنامه‌نگاران و محرومیت زنان از کار، منجر به از دست رفتن سریع استقلال رسانه‌ها شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *