بخش زنان سازمان ملل می‌گوید که طالبان تلاش‌های گسترده‌ای به خرج می‌دهند تا آزادی زنان را سلب کرده و آن‌ها را از رسانه‌ها حذف کنند.

این سازمان در گزارشی، قوانین سخت‌گیرانه طالبان در رابطه با سرکوب زنان در رسانه‌ها را “تلاش سیستماتیک برای حذف زنان از رسانه‌ها و فضای عمومی” خواند.

این سازمان گفته است که بر اثر فرمان‌ها و قوانین طالبان بر رسانه‌ها، مدیران نهادهای رسانه‌ای تمایل چندانی به استخدام کارمندان زن ندارند و این موضوع سبب غالب شدن “سلطه مردانه” بر رسانه‌ها شده است.

بخش زنان سازمان ملل تصریح کرده است که قوانین سخت‌گیرانه طالبان بر رسانه‌ها، سبب لغو قوانین پیشین در راستای حفاظت و حمایت از خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای شده است.

این نهاد حق دست‌رسی به اطلاعات را از دست‌آوردهای دو دهه گذشته در افغانستان خواند و افزود که زیر سلطه طالبان حاصل این دست‌آورد “معکوس‌” شده است.

در گزارش بخش زنان سازمان ملل آمده که قوانین طالبان در راستای سرکوب رسانه‌ها از طریق ارعاب، شکنجه و بازداشت اجرا می‌‌شود و این نمایانگر رویکردی برای کنترل این گروه بر رسانه‌ها است.

این سازمان همچنان گفته که تحمیل سانسور بر رسانه‌ها از سوی طالبان، سبب از بین رفتن روزنامه‌نگاری عینی و مستقل در افغانستان شده است.

بخش زنان سازمان در گزارش تازه خود تذکر داده که دستورهای طالبان در رابطه به رسانه‌ها از سوی سه نهاد تحت تسلط این گروه، مرکز رسانه‌ها، وزارت اطلاعات و فرهنگ و وزارت امر به معروف و نهی از منکر صادر می‌شود.

سال گذشته وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با صدور یک فرمان هشت ماده‌ای اعلام کرد که زنان در رسانه‌ها حق ندارند نمایش اجرا و بازیگری کنند.

این وزارت طالبان همچنان به مجریان زن رسانه‌ها دستور داد که هنگام اجرای برنامه‌های تلویزیونی صورت‌شان را با ماسک بپوشانند.

طالبان همچنان در چندین مورد خبرنگاران را بازداشت و به شدت شکنجه کرده‌اند.

طالبان به زعم خودشان باور دارند که رسانه‌ها باید «در چارچوب شریعت اسلامی» فعالیت کنند.

از سویی هم، با تسلط طالبان زنان و مردان خبرنگار زیادی به کشورهای مختلف جهان متواری شده‌اند. در حال حاضر، کار خبرنگاری در افغانستان از دشوارترین و ناامن‌ترین مشاغل در این کشور است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *