بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان از مجوز تازه‌ی وزارت دارایی امریکا برای تسهیل فعالیت‌های تجاری در افغانستان، قدرانی کرده است.

این بانک دیروز (شنبه، ۷ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مجوز تازه، فعالیت‌های تجارتی گسترده‌تر را در افغانستان تسهیل می‎‌کند تا این کشور بتواند با تمام کشورهای جهان مبادلات تجارتی داشته باشد.

به نقل از اعلامیه، از این پس تمام بانک‌های خصوصی می‌توانند مانند گذشته به فعالیت‌های خود با بانک‌های جهانی ادامه دهند و همچنین تمام محدودیت‌ها برای این بانک برداشته شده است.

بانک مرکزی گفته است که این مجوز برای شرکت‌های خصوصی و مؤسساتی که با ادارات دولتی طالبان کار می‌کنند در زمینه‌ی پرداخت‌ تعرفه گمرکی، مالیات و سایر هزینه‌ها تسهیلات لازم را ایجاد می‌کند.

در این زمینه وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که تحریم‌ها بر طالبان همچنان پابرجاست؛ اما اقدام تازه فعالیت شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های کمک‌رسانی را تسهیل می‌کند که با نهادهای حکومتی افغانستان که توسط افراد تحریم‌شده رهبری می‌شوند، کار می‌کند.

بانک مرکزی طالبان با استقبال از اقدام ایالات متحده‌ی امریکا، خواهان تجدید نظر این کشور درباره‌ی ذخایر ارزی افغانستان شده است.

با روی‌کارآمدن طالبان، امریکا هفت میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد. دولت بایدن به تازگی تصمیم گرفته است که نیمی از این پول‌ها را به‌عنوان کمک بشردوستانه به مردم افغانستان آزاد کند و نیمی دیگر آن برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص دهد.

این تصمیم امریکا واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته است. کاخ سفید اما می‌گوید که تصمیم نهایی را دادگاه می‌گیرد.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *