ذکیه خدادادی؛ پارا تکواندوکار ملی پوش افغانستان، در رقابت‌های پاراتکواندو جهان منعقده شهر صوفیه بلغارستان با شکست دادن حریفان اوکراینی و صربستانی موفق به کسب مدال برنز شد.

در این رقابتها ۷۱۵ ورزشکار تکواندو و پاراتکواندو از قاره های مختلف جهان حضور داشتند که از افغانستان تنها ذکیه خدادادی حضور داشت‌.

ذکیه خدادادی، ملی پوش پاراتکواندوی افغانستان و عضو تیم مهاجرین کمیته بین‌المللی پارالمپیک، مدال نقره رقابت‌های بین‌المللی پاراتکواندو جی۲ در آلبانیا را در حوت 1400 بدست آورد و نائب قهرمان شد.

ذکیه خدادادی (متولد ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۸) اولین تکواندوکار زن اهل افغانستان است که در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو به نمایندگی از افغانستان به رقابت پرداخت.

خدادادی در سال ۲۰۱۶ پس از پیروزی در مسابقات قهرمانی بین‌المللی پاراتکواندو آفریقا در سن ۱۸ سالگی به شهرت رسید و نماینده افغانستان در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰ بود. در ابتدا فرصت رقابت در پارالمپیک با توجه هجوم طالبان از او صلب شد اما او بعداً توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک برای رقابت در این رویداد از افغانستان تخلیه شد. او پس از رقابت به اولین پارالمپین زن افغانستان تبدیل شد.

در ۲۸ اگست ۲۰۲۱ نیروی هوایی سلطنتی استرالیا، به عنوان بخشی از تلاش‌های تخلیه بین‌المللی از افغانستان و پایان دادن به عدم قطعیت در مورد مشارکت افغانستان در پارالمپیک توکیو، خدادادی، را از کابل به پاریس و سپس به توکیو منتقل کرد. رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک، اندرو پارسونز اعلام کرد که این ورزشکار افغانستانی برای مصاحبه در دسترس نخواهد بود.

خانم خدادادی که به صورت مادرزاد از ناحیه دست چپ دچار معلولیت است و از بدو تولد تنها با یک دست زندگی می‌کند؛ هم اکنون عضو تیم مهاجرین کمیته بین المللی پارالمپیک است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *