طالبان پس از یک وقفه کوتاه بازرسی‌های خانه‌به‌خانه را در دو روز گذشته در بخش‌هایی از شهر کابل، مزارشریف، سمنگان و کندز از سرگرفته‌اند.

شهروندان کشور این اقدام طالبان را تعرض به حریم خصوصی می‌دانند و تأکید می‌کنند که رفتار جنگ‌جویان این گروه هنگام بازرسی خانه‌ها «ترسناک» است. به گفته آنان، طالبان در تلاشی ‌خانه‌به‌خانه با ده‌ها جنگ‌جوی مجهز با سلاح‌های سبک و سنگین حضور می‌یابند و به شمول تلاشی بدنی زنان و مردان، گوشی‌های همراه آنان را نیز بررسی می‌کنند.

طالبان همزمان با این، جمعه‌شب در ولایت سمنگان یک استاد تربیه معلم و چند تن دیگر را بازداشت کرده‌اند. همچنان هفته گذشته، شب‌هنگام چند تن در شهر کندز از سوی این گروه بازداشت شده‌اند. در همین حال کمیسیون مستقل حقوق  بشر به این باور است که طالبان با تکرار این رفتار، نشان می‌دهند که در بین مردم افغانستان پایگاه اجتماعی ندارند.

طالبان از روز پنج‌شنبه، ۳ سنبله، به این‌سو بازرسی خانه‌به‌خانه را در بخش‌های مختلف شهر مزارشریف آغاز کرده‌اند. هدف از این بازرسی مبارزه با داعش و جمع‌آوری سلاح‌های موجود از نزد شهروندان ملکی عنوان شده است. با این حال، شماری از باشنده‌گان این شهر می‌گویند که جنگ‌جویان طالبان خانه‌های مربوط به نظامیان پیشین را بازرسی می‌کنند.

طالبان در حالی به بازرسی خانه‌به‌خانه مبادرت می‌ورزند که پیش از این نیز با واکنش‌های تند و گسترده داخلی و خارجی مواجه شده بودند.

وان برانت، سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان، در بازرسی‌های نخست این گروه گفته بود: «ارعاب، تفتیش خانه‌ها، دست‌گیری و خشونت علیه اعضای اقوام مختلف و زنان جنایت است و باید فوراً متوقف شود.» او در اوج جنگ روسیه با اوکراین، خطاب به طالبان نوشته بود: «با وجود جنگ پوتین، ما شما را تماشا می‌‌کنیم.» اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه پیوسته گفته است که هدف از تلاشی‌ خانه‌به‌خانه از سوی جنگ‌جویان این گروه تأمین امنیت بهتر تاجران و شهروندان می‌باشد.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *