انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان می‌گوید که از ۱۵ ماه آگست سال گذشته میلادی تاکنون ۲۸۷ رسانه‌ در افغانستان به دلایل تغییر نظام، نبود فضای کاری و مشکلات اقتصادی مسدود و هزاران خبرنگار بیکار شده‌اند.

این موضوع را فرهاد بهروز معاون مالی و اداری انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ ثور) در محفل تجلیل از روزجهانی آزادی مطبوعات و اولین سالگرد درگذشت مجاهد کاکر، رییس پیشین شبکه‌ی تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» در کابل بیان کرد. مجاهد کاکر، سال گذشته در موتر خود توسط گروه طالبان ترور شد.

بهروز گفت که براساس تازه‌ترین تحقیق این انجمن، پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، ۲۸۷ رسانه مسدود، شش هزار خبرنگار بیکار و صدها خبرنگار دیگر کشور را ترک کرده‌اند.

او افزود که از ماه می سال گذشته‌ی میلادی تا ماه می سال جاری، ۱۲۲ خبرنگار مورد خشونت قرار گرفته است. به‌گفته‌ی او، در این مدت، شش خبرنگار، از جمله سه خبرنگار زن کشته و شش خبرنگار دیگر زخمی شده‌اند.

معاون مالی و اداری انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان در جریان صحبت‌هایش خواستار مشخص‌شدن سرنوشت قانون حق دسترسی به اطلاعات و بهبود روند دسترسی به اطلاعات شد.

فرهاد بهروز همچنین گفت که کمیسیون رسیدگی به تخطی رسانه‌ها باید فعال و جلو خودسری‌ها و دخالت در کار خبرنگاران نیز باید گرفته شود.

او افزود که سانسور، عدم دسترسی به اطلاعات، تهدیدات، احضار از سوی مسئولان محلی طالبان، مشکلات مالی و بیکاری از جمله مشکلاتی اند که خبرنگاران در ولایات با آن مواجه اند.

این درحالی است که سازمان گزارشگران بدون مرز اخیرا اعلام کرده است که افغانستان در رده‌بندی «جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۲» با سقوط ۳۴ رتبه، در جایگاه ۱۵۶ قرار گرفته است

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *