سردبیران واشنگتن پست، روزنامه بزرگ و تاثیرگذار امریکایی، در مقاله‌ای وضعیت مبهم پناهندگان افغان در امریکا را یک «شرمساری ملی» توصیف کرده اند.

آنها می‌گویند که حکومت و کانگرس ایالات متحده، تا هنوز «راهی را برای اقامت همکاران امریکا باز نکرده اند.»

حکومت بایدن پس از به قدرت رسیدن طالبان در آگست پارسال، ۷۶ هزار افغان را به امریکا انتقال داد که بیش از نیم از آنان واجد شرایط «ویزه مخصوص مهاجرت» به امریکا بودند. اما ۳۶ هزار و ۴۳۳ نفر بر اساس «دلایل انساندوستانه» با ویزه موقت در این کشور زندگی می کنند.

سازمان‌های حامی پناهندگان می‌گویند که وضعیت مهاجرتی این افغان‌ها مشخص نیست و سیستم مهاجرت امریکا به دلیل افزایش دوسیه‌های مهاجرتی، به درخواست‌های این پناهندگان خیلی کند رسیدگی می‌کند. آنها می‌گویند که این افغانها باید برای پناهندگی رسمی در امریکا درخواست بدهند که رسیدگی به آن سال‌ها طول خواهد کشید.

روزنامه واشنگتن پست می‌گوید که حکومت امریکا ویزه اقامت این پناهندگان را برای ۱۸ ماه دیگر تمدید کرده است اما وضعیت آنان پس از انقضای این ویزه مشخص نیست.

واشنگتن پست از کانگرس امریکا خواسته است که با تصویب یک قانون جدید به این افغان‌ها اجازه دهد که پس از یکسال اقامت در امریکا برای دریافت اقامت دایم درخواست بدهند.

این روزنامه می‌گوید که این امتیاز قبلا به پناهندگان ویتنامی، کوبایی و عراقی داده شده بود. به گفته آن، فعلا مخالفت شماری از جمهوری خواهان به بهانه مسائل امنیتی، مانع از اقدامات کانگرس در حمایت از این پناهندگان شده است.

این روزنامه می‌افزاید که «وضعیت مبهم حقوقی پناهندگان افغان بی‌حرمتی به فداکاری ده‌ها هزار کسانی است که در کنار امریکا، چه در میدان جنگ و چه در عرصه سیاست و اجتماع، ایستادند.» به گفته واشنگتن پست، رد پناهندگی و اخراج این پناهندگان از خاک امریکا «غیرقابل تصور» است و از قانونگذاران خواسته است که برای روشن کردن وضعیت آنان اقدام فوری کنند.

این روزنامه از حکومت امریکا می‌خواهد که به درخواست پناهندگی دیگر همکاران افغان نیروهای امریکایی و حامیان دموکراسی و حقوق بشر در افغانستان رسیدگی کند که پس از بازگشت طالبان مجبور به فرار به پاکستان و ترکیه شده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *