وزارت خارجه طالبان اعلام کرده که هیاتی به ریاست امیر خان متقی، سرپرست این وزارت عازم اوسلو پایتخت ناروی شده است. سفر این هیات طالبان با واکنش های زیادی از داخل و خارج افغانستان روبرو گردیده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در صفحه توییترش نگاشته که “امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با هیئت همراهش عصر امروز شنبه در یک هواپیمای خصوصی به اسلو پایتخت ناروی سفر کرد”. در میان اعضای این هیات انس حقانی، یکی از اعضای طالبان نیز حضور دارد که نامش هنوز در فهرست تروریستان تحت تعقیب بین المللی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که هیئت طالبان قرار است در این سفر “با شماری از مقام های ناروی، نمایندگان برخی از کشورهای دیگر و شماری از افغان ها درباره چگونگی کمک‌های بشری و موضوعات سیاسی، آموزشی و اقتصادی دیدار و گفتگو کند”.

ناروی از ۲۳ تا ۲۵ ماه روان میلادی میزبانی نشستی درباره افغانستان است که این نمایندگان طالبان نیز در آن حضور دارند. وزارت خارجه ناروی نیز روز جمعه تائید کرد که نمایندگان طالبان روز یک شنبه برای گفتگوهای سه روزه در مورد چگونگی کاهش دادن بحران بشری در افغانستان به ناروی سفر می‌ کنند.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه ناروی گفته است: «ما به شدت نگران وضعیت افغانستان هستیم و احتمال یک فاجعه انسانی تمام عیار برای میلیون ‌ها تن در این کشور وجود دارد.» خانم هویتفلد با تاکید به این که این سفر به مفهوم “مشروعیت دادن و به رسمیت شناختن طالبان نیست.” وی افزود: ((اما ما باید با مقاماتی صحبت کنیم که عملاً کشور را اداره می کنند. ما نباید اجازه دهیم وضعیت سیاسی به یک فاجعه انسانی بدتر تبدیل شود.))

هفته گذشته سفیر ناروی برای افغانستان با هیئتی به این کشور رفته و با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان دیدار و گفتگو کرد. معاون سیاسی حکومت طالبان در دیدار با سفیر ناروی ابراز امیدواری کرد که “ناروی در به رسمیت شناختن طالبان از دیگران پیشقدم شود.”

از مذاکرات با طالبان در اسلو از سوی مخالفان افغان به شدت انتقاد صورت گرفته است. علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی گروه جبهه مقاومت ملی افغانستان که در شمال این کشور فعال است، نسبت به “عادی سازی یک سازمان تروریستی به عنوان نمایندگان افغانستان” هشدار داد.

همزمان شمار زیادی از کاربران افغان نیز در شبکه های اجتماعی از اینکه هیات طالبان در ناروی، یک کشور غربی پذیرفته می شوند، انتقاد کرده اند.

اعتراضات به حضور طالبان در اروپا، در انگلستان، ناروی، آلمان، ترکیه و کانادا در مقابل سفارت کشور ناروی در این کشورها صورت گرفته است.

طالبان در ماه آگست پس از ۲۰ سال جنگ علیه دولت تحت حمایت غرب، قدرت را در افغانستان از طریق نظامی به دست گرفتند. از آن زمان، زنان، فعالان و کارگران محلی سابق کشورهای غربی نگران امنیت خود هستند. تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *