زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان می‌گوید که به‌نظر او طالبان مرتکب اشتباهات جدی‌ می‌شوند. برخی از آنان در حال انجام اشتباهاتی اند که در ۴۰ سال گذشته در افغانستان رخ داده است.

او این اظهارات را در گفت‌وگو با رسانه‌‌ی تی‌آر‌‌تی ترکیه مطرح کرده است.

خلیل‌زاد گفته است که حکومت طالبان بدون صلاحیت و مشروعیت است و این گروه باید روند مشورتی را شروع و روی یک «فورمول» توافق کند.

او طالبان را یک گروه خوانده و گفته است که حزب کمونیست نیز به‌عنوان یک گروه در سال ۱۹۷۸ وقتی قدرت را بدست گرفت، علیه سایر گروه‌ها اقدام کرد و این منجر به جنگ داخلی شد.

به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، اگر طالبان بخواهند از این اشتباه اجتناب کنند، سیاست‌های‌شان باید بازتاب‌دهنده‌ی یک جامعه‌ی بزرگ‌تر باشد. وی تاکید کرد طالبان باید به «دیدگاه‌های جامعه‌ی بزرگ‌تر احترام بگذارند».

خلیل‌زاده اضافه کرده است که مطابق توافق‌نامه‌ی دوحه که خود او امضا کرده، باید حکومت جدید در افغانستان براساس مذاکرات بین‌الافغانی تشکیل می‌شد. با این حال، او تأکید کرده که طالبان باید روند گفت‌وگو برای تشکیل دولتی را آغاز کنند که از مردم مشروعیت بگیرد: «خوب اگر این کار را نکنند، سایر افغان‌ها در نهایت ممکن است در برابر آنان بیاستند.» به‌گفته‌ی او، در این وضعیت شاید افغانستان به سمت خشونت و جنگ سوق داده شود.

خلیل‌زاد تأکید کرده است که طالبان باید تاریخ افغانستان را مطالعه کرده و از آن بیاموزند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

او در این گفت‌وگو با اشاره به محرومیت دختران از آموزش در افغانستان گفته است که در این مورد اعضای طالبان با یک‌دیگر اختلاف دارند.

نماینده پیشین امریکا به نقل از یک عضو طالبان گفت که ۹۰ درصد این گروه مخالف ممنوعیت آموزش دختران هستند.

او در عین حال افزود شایعاتی وجود دارد که ممکن است طالبان از این فراتر بروند و مانع رفتن دختران به دانشگاه شوند: «این ویرانگر خواهد بود و منجر به واکنش بسیار شدید جامعه‌ی جهانی و طبعا افغان‌ها خواهد شد.»

این مقام پیشین امریکایی در بخشی از اظهارات خود گفت بعید است که افغانستان دیگر مانند گذشته یا آن‌گونه که بعد از ۱۱ سپتمبر بود و امریکا در آن‌جا نیرو داشت، برای واشنگتن اولویت داشته باشد.

به‌گفته‌ی او، تغییرات در جهان، رقابت با قدرت‌های بزرگ و نبود نقشه‌ی راه برای موفقیت، امریکا را ناامید کرد و تغییر تصویر مبارزه با تروریسم باعث شد که امریکا سربازان خود را از افغانستان خارج سازد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *