وزیر خارجه طالبان در نشست آنتالیا گفت که در هیچ جای دنیا حکومت برنده، مخالفان خود را در کابینه شریک نمی‌کند.

امیرخان متقی ادعا کرد که کابینه طالبان همه‌شمول است و از هر جای افغانستان وزیر دارد.

این مقام ارشد طالبان در این نشست گفت: “صلح و امنیت، مهم‌تر از همه‌شمولی است.”

آقای متقی با اشاره تجربه حکومتداری بیست سال گذشته در افغانستان پرسیده است آیا دنیا حکومتی چون حکومت کمونیستی یا حکومت سهمیه‌ای مثل غنی و کرزی ‌می‌خواهد؟

وزیر خارجه طالبان گفت که دوره‌ی خاندان‌بازی و سهمیه‌های تنظیمی در حکومت گذشته است.

اشاره آقای متقی ظاهرا به سهم احزاب در حکومت‌های پیشین افغانستان است.

طالبان که در اواسط آگست سال گذشته قدرت را در افغانستان به‌دست گرفت، هنوز از تشکیل حکومت فراگیر سر باز می‌زند و فشارها و تحریم‌های بین‌المللی نتوانسته است بر این گروه تاثیر بگذارد.

 

دیپلوماسی به جای جنگ

وزیر خارجه طالبان در بخش دیگر صحبت‌های خود در آنتالیا گفت که جنگجویان طالبان با زور وارد کابل نشدند بلکه برای پر کردن خلاء قدرت وارد این شهر شدند تا از چور و چپاول جلوگیری کنند.

آقای متقی افزود که این گروه معتقد به دیپلوماسی به جای جنگ است.

او افزود که این گروه به ناتو امریکا حمله نکرده بود، بلکه رژیم این گروه در سال ۲۰۰۱ مورد حمله قرار گرفت.

او با انتقاد از عملکرد امریکا و متحدانش در افغانستان گفت که امریکا به رغم صرف میلیاردها دالر در افغانستان، در بیست سال حضور خود کار زیربنایی در این کشور نکرد.

این مقام ارشد طالبان افزود که میلیارد‌ها پول امریکا در افغانستان صرف آبادی نشد، بلکه صرف جنگ و ویرانی شد.

آقای متقی امریکا و متحدانش را متهم کرد که افغانستان را به آزمایشگاه بمب‌ها و مواد کیمیاوی‌شان تبدیل کرده بودند.

 

ارایه تصویر مثبت از طالبان

آقای متقی که در راس یک هیات بلند پایه طالبان به ترکیه رفته است به نگرانی جامعه جهانی در مورد قتل‌های هدفمند و انتقام‌جویانه توسط طالبان پاسخ داد و گفت که این گروه عفو عمومی اعلام کرده و در عمل نیز آن را ثابت کرده است.

این در حالی است که گزارش‌های متعددی از کشتار و سر به‌نیست شدن شمار زیاد از کارمندان و مامورین امنیتی حکومت پیشین منتشر شده است و سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله این گروه نیز روز جمعه یازده مارچ در دیدارش با کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل به آن اعتراف کرد.

آقای متقی در بخش دیگر صحبت‌های خود سعی کرد تصویری مثبتی از رژیم این گروه ارایه دهد. او گفت طالبان خواهان روابط خوب با تمام کشورهاست.

وزیر خارجه طالبان که هیچ کشوری رابطه رسمی با رژیمی که او از آن نمایندگی می‌کند برقرار نکرده، گفت: “افغانستان کم‌زور به نفع هیچ کشور نیست، بلکه تهدیدی برای جهان است.

 

دستاوردهای طالبان

آقای متقی همچنین به دست‌آوردهای این گروه در بخش امنیت اشاره کرد و افزود: “یک امنیت تاریخی و نمونه در افغانستان به وجود آمده است.”

او کاهش فساد در افغانستان را نمونه دیگر از دست‌آوردهای رژیم طالبان برشمرد و گفت که این گروه موفق شده است کشوری را که از نظر فساد در میان کشورها اول بود، عاری از فساد کنند.

آقای متقی همچنین سعی کرد نگرانی شرکت کنندگان این نشست را در باره آموزش زنان و دختران برطرف کند. او گفت: دختران و پسران در افغانستان آزادانه درس می‌خوانند.”

در حالی که هنوز مردم افغانستان و جامعه جهانی از شوک بازداشت دختران معترض بیرون نشده‌اند، وزیر خارجه طالبان در آنتالیا گفت: “در کل افغانستان زندانی زن و زندانی سیاسی نداریم.”

از سوی دیگر، در حالی که کمتر کسی در داخل افغانستان جرات نقد و انتقاد از عملکرد طالبان را دارد، آقای متقی می‌گوید “مردم در تلویزیون‌ها آزدانه ما را نقد می‌کنند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *