بنیاد جنوا کال (فراخوان جنیوا) اعلام کرده است که پس از گفت‌وگوهای در سطح بالا با هیأت طالبان در این شهر، یک اعلامیه‌ی بشردوستانه را تصویب کرده است.

جنوا کال در رشته‌توییتی نوشته است که در این اعلامیه مسائل مهم، به‌شمول حفاظت و ارایه مراقبت‌های صحی و آموزش برای همه‌ی مردم افغانستان گنجانیده شده است.

افزون بر این، جنوا کال نوشته است که احترام به کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست و میراث‌های فرهنگی از دیگر مفاد این اعلامیه است که روی آن توافق شده است.

بنیاد جنوا کال (فراخوان جنوا) در زمینه‌ی محافظت از غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها فعالیت می‌کند. مقر این بنیاد در شهر جنو سوئیس است. این بنیاد قبلا گفته بود که از روز دوشنبه تا جمعه (امروز) میزبان گفت‌وگوی هیأت طالبان با مقام‌های سوئیسی خواهد بود.

هیأت ۱۰ نفره‌ی طالبان را در جریان این گفت‌وگوها لطیف‌الله حکیمی رهبری می‌کند. حکیمی رییس کمیسیون تصفیه‌ی صفوف وزارت دفاع طالبان و سرمفتش این وزارت بر عهده دارد.

وزارت خارجه‌ی سوئیس قبلا اعلام کرده بود که این هیأت طالبان برای گفت‌وگو با مقام‌های سوئیسی و سازمان‌های غیردولتی در مورد دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و حقوق‌بشر به جنو سفر کرده است.

سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی سوئیس به خبرگزاری فرانسه گفته بود که این هیأت با صلیب سرخ و سایر سازمان‌های غیردولتی درباره‌ی دست‌رسی نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از امدادگران و احترام به حقوق‌بشر پشت درهای بسته گفت‌وگو خواهند کرد.

با این حال، وزارت خارجه‌ی سوئیس تأکید کرده است که حضور هیأت طالبان در خاک این کشور «به معنای مشروعیت بخشیدن یا به رسمیت شناختن طالبان نیست».

 

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی سوئیس گفته است: «افغانستان به دلیل درگیری‌های مسلحانه، کووید-۱۹ و پیامدهای اقتصادی-اجتماعی آن و همچنین شرایط بد آب و هوایی با یک وضعیت اضطراری پیچیده مواجه است.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *