ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان فرمانی را درباره‌ی تشکیل و مصارف «مدارس جهادی» صادر کرده است.

در ماده اول این فرمان که روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۹ جوزا) در شبکه‎‌های اجتماعی منتشر شده، آمده است که در تمامی مدارس جهادی، نصاب درسی منظورشده طالبان تدریس شود.

آخوندزاده در ماده دوم این فرمان گفته است که تلاش شود تا «شیوخ مشهور» محلی در محل خودشان به‌عنوان معلم تعیین شوند.

همین‌طور در ادامه‌ی فرمان ملا هبت‌الله، تشکیل و هزینه‌های مدارس جهادی توضیح داده شده است.

طبق فرمان رهبر طالبان، هر مدرسه جهادی ۱۰ معلم داشته باشد؛ از جمله سه نفر شیوخ حدیث با ۲۵ هزار افغانی معاش، سه شیوخ «موقوف‌علیه» با ۲۰ هزار افغانی معاش، سه استاد فنون با ۱۵ هزار معاش و یک تن استاد دارالحفاظ با ۲۰ هزار افغانی معاش.

رهبر طالبان در فرمان خود گفته است که هر یک از مدرسه جهادی دارای هشت کارمند (خادم) شامل یک نفر مدیر یا مهتمم مدرسه، یک نفر ناظم، دو راننده، سه نفر آشپز و سه نفر نانوا باشد.

ملا هبت‌الله گفته است که هر یکی از مدرسه جهادی با ظرفیت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰  نفر خوابگاه نیز داشته باشد و اعاشه روزانه هر طلبه ۱۵۰ افغانی ذکر شده است.

طالبان توجه ویژه به مدارس دینی دارند. این گروه پیشتر اعلام کرده بود که صدها مدرسه در تمام ولایت‌ها و ولسوالی‌ها می‌سازد.

تشکیل و مصارف مدارس دینی در حالی توسط رهبر طالبان اعلام شده که اخیرا شماری از ساکنان ولایت فاریاب می‌گفتند شاگردان مدارس دینی در این ولایت از خانه‌های مردم نان جمع‌آوری می‌کنند. آنان از این کار انتقاد داشتند و می‌گویند که در وضعیت بد اقتصادی، مردم توان تأمین نان طلبه‌ها را ندارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *