کمیته‌ی مراقبت از خبرنگاران می‌گوید که طالبان؛ فیصل مدرس، ادریس رحیمی و میلاد عزیزی سه خبرنگاری که بصورت مستقل و برای چنل های یوتیوبی کار می‌کردند، بازداشت کرده‌اند. این کمیته که مرکز آن در نیویورک امریکا است، خواستار آزادی بدون قید و شرط این سه خبرنگار شده است.

به گفته‌ی کمیته‌ی مراقبت از خبرنگاران، فیصل مدرس، ادریس رحیمی و میلاد عزیزی در تاریخ ششم جنوری از منطقه «شهر نو» شهر کابل بازداشت شده‌اند. مدرس به‌حیث گوینده و رحیمی به‌حیث تصویربردار کار می‌کردند و میلادی عزیزی مالک یوتیوب چنل بوده است.

به نقل از گزارش کمیته‌ی مراقبت از خبرنگاران، این سه نفر اخیراً تظاهرات ساکنان ولایت پنجشیر در اعتراض به کشته‌شدن یک غیرنظامی توسط طالبان را  پوشش داده بودند.

افرادی که با این کمیته صحبت کرده، گفته‌اند که بر این باورند که گزارش پوشش اعتراضات پنجشیر، به‌دلیل این‌که حاوی انتقاد از طالبان بود و به‌طور گسترده به اشتراک گذاشته شده بود، احتمالاً دلیل بازداشت خبرنگاران بوده است.

 

در گزارش کمیته‌ی مراقبت از خبرنگاران آمده است که این خبرنگاران در اداره‌ی مبارزه با تروریسم ریاست عمومی امنیت ملی طالبان تحت توقیف اند و آنان قادر به دیدار اعضای خانواده و وکلای مدافع‌شان نیستند.

این کمیته و سایر نهاد های فعال، چندین بار از وضعیت نظارت طالبان بر خبرنگاران ابراز نگرانی کرده بودند و اعلام کرده اند که طالبان علاوه بر اینکه با سیاست سکوت و سانسور، قصد انتشار اخبار به نفع خود را دارند؛ خبرنگاران مستقل که اخبار وضعیت افغانستان را نشر می کنند، مورد تعقیب و بازداشت می نماید.

 

استیون باتلر، هماهنگ‌کننده‌ی کمیته‌ی مراقبت از خبرنگاران در آسیا گفته است: ((بازداشت خبرنگاران افغان فیصل مدرس، ادریس رحیمی و میلاد عزیزی نشان‌دهنده‌ی تشدید نگران‌کننده و مذموم حملات طالبان بر رسانه‌های مستقل است)). او تأکید کرده است که مقامات طالبان باید بدون قید و شرط این سه خبرنگار را آزاد کنند و از زندانی کردن اعضای مطبوعات به‌خاطر کار آنها، دست بردارند.

افرادی که با کمیته‌ی مراقبت از خبرنگاران  صحبت کرده همچنین گفته‌اند که یکی از اعضای طالبان با خانواده‌ی مدرس تماس گرفته و تأیید کرده که این سه نفر بازداشت شده‌اند. این افراد گفته‌اند که یکی از اعضای خانواده نگران است که خبرنگاران در بازداشت شکنجه شوند.

طالبان تاکنون در این زمینه واکنش نشان نداده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر کابل، مواردی زیادی از بازداشت و شکنجه خبرنگاران ثبت شده است. خبرگزاری همدم، همچون سایر خبرگزاری های داخلی نگران وضعیت خبرنگاران و همکاران خود در افغانستان می باشد. بسیاری از خبرنگاران حرفه ای و مجرب در جریان سقوط افغانستان، این کشور را ترک کردند و به کشورهای دیگر پناه بردند. خبرنگارانی که در افغانستان نیز حضور دارند به دلیل وضع قوانین سخت گیرانه طالبان، توانایی فعالیت آزادانه را ندارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *