بر اساس گزارش ۲۰۲۱ سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان از رهگذر شاخص‌های فساد اداری، در ردۀ هفتم فاسدترین دولت‌های جهان قرار گرفته است.

این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان در راستای مبارزه با فساد در میان ۱۸۰ کشور قلمرو جهان با داشتن تنها ۱۶ امتیار در ردۀ ۱۷۴ قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۰ افغانستان در این فهرست با داشتن ۱۹ امتیاز در ردۀ ۱۶۵ و در سال ۲۰۱۹ میلادی در جایگاه ۱۷۳ قرار داشت.

افغانستان در یک دهۀ پسین چندین بار در قعر جدول و در زمرۀ فاسدترین دولت‌های جهان قرار گرفته بود، اما در چند سال اخیر با کسب امتیازاتی در زمینۀ مبارزه با فساد از قعر این جدول بیرون شده است.

در همسایگی افغانستان، ایران و تاجیکستان هر یک با ۲۵ امتیاز در ردۀ ۱۵۰، پاکستان و اوزبیکستان با ۲۸ امتیاز در ردۀ ۱۴۰ و ترکمنستان با ۱۹ امتیاز در ردۀ ۱۶۹ جدول رده‌بندی ۲۰۲۱ سازمان شفافیت بین‌المللی از رهگذر فساد اداری قرار گرفته است.

در گزارش امسال سازمان بین‌المللی شفافیت آمده است که با وصف تعهدات متعدد، ۱۳۱ کشور جهان در یک دهۀ گذشته هیچ پیشرفت قابل ملاحظه و ملموس در زمینۀ مبارزه با فساد نداشته اند.

این گزارش حاکی است که با راکد بودن تلاش‌های مبارزه با فساد در سرتاسر جهان، به ویژه در کشورهایی که آزادی‌های مدنی شهروندان نقض می‌شود، حقوق بشر و دموکراسی نیز زیر حمله قرار گرفته است.

 

پاکترین دولت‌ها

دنمارک، فنلند و نیوزیلند در گزارش اخیر سازمان شفافیت‌ بین‌المللی، مانند سال قبل به ترتیب سه پاکترین دولت‌های جهان معرفی شده اند. در چهار سال اخیر این سه کشور همواره در صدر جدول رده‌بندی سازمان شفافیت بین‌المللی قرار داشته اند.

ایالات متحدۀ امریکا در گزارش ۲۰۲۱ شفافیت بین‌المللی با داشتن ۶۷ امتیاز در ردۀ ۲۷ قرار گرفته است. ایالات متحده در گزارش سال ۲۰۲۰ در ردۀ ۲۱ این جدول قرار داشت.

سودان جنوبی، سوریه، سومالیا، ونزویلا، یمن و کوریای شمالی به ترتیب به صفت دارندگان فاسدترین دولت‌های جهان در قعر فهرست ۲۰۲۱ سازمان شفافیت بین‌المللی قرار گرفته اند.

شفافیت بین المللی – سازمان غیرحکومتی مستقر در آلمان – گفته است که هیچ کشوری در جهان عاری از فساد اداری نیست. با آنهم به گفتۀ این سازمان حد فساد اداری و چگونگی درک شهروندان از موجودیت آن در نقاط مختلف جهان متفاوت است.

سازمان شفافیت بین المللی هر سال فساد اداری موجود در سکتور دولتی کشورهای جهان را در مشوره با کارشناسان بررسی و ارزیابی می‌کند و این کشورها را بر بنیاد نتایج این بررسی‌ها از صفر تا ۱۰۰ امتیاز می دهد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *