سید علی شاه فرهنگ و سجاد حسینی، دو ورزشکار رشتۀ اسکی که قرار بود به نمایندگی از افغانستان در المپیک زمستانی چین شرکت کنند، به دلیل نداشتن پاسپورت از اشتراک در این رقابت جهانی باز ماندند.

شمس کارگر، مربی فدراسیون اسکی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی گفت: “متاسفانه به دلیل مشکلات پاسپورت که داشتیم از مسابقات باز ماندیم و چندین رقابت را از دست دادیم، ریاست پاسپورت به هیچ ورزشکار پاسپورت نداد.

داد محمد ناوک، سخنگوی کمیتۀ ملی المپیک افغانستان به رسانه‌های محلی کشور گفته است که به دلیل “مشکلات تخنیکی” از جمله آماده نبود پاسپورت برای ورزشکاران اسکی افغانستان، آنان قادر به شرکت در المپیک زمستان بیجینگ شده نتوانستند.

ورزش اسکی در سال‌های اخیر در افغانستان جا افتاده و در چند سال گذشته چندین رقابت اسکی در ولایت بامیان برگزار شده است. دامنه‌های کوه بابا در ولایت بامیان، محل مطلوب و محبوب برای اسکی بازان افغان است.

المپیک زمستانی بیجینگ روز جمعه چهارم فبروری آغاز شد و در آن ۱۰۹ رویداد در ۱۵ رشتۀ ورزشی زمستانی برگزار می‌شود. بیش از ۲۹۰۰ ورزشکار از ۸۴ کشور جهان در این رقابت‌ها شرکت دارند.

شماری از کشورهای غربی و در راس آن ایالات متحده، المپیک زمستانی بیجینگ را به خاطر رویکرد سرکوبگرانۀ حکومت چین با اقلیت مسلمان اویغور آن کشور تحریم دیپلوماتیک کرده اند؛ به این معنا که مقام‌های این کشورها در المپیک شرکت ندارد، اما ورزشکاران می‌توانند در آن رقابت کنند.

ناروی تاکنون ۳۶۸ مدال (۱۳۲ طلا، ۱۲۵ نقره و ۱۱۱ برونز) بیشترین مدال را از رقابت‌های المپیک زمستانی در طول تاریخ این رقابت‌ها کسب کرده است.

پس از ناروی، ایالات متحدۀ امریکا با کسب ۳۰۵ مدال ( ۱۰۵ طلا، ۱۱۲ نقره و ۸۸ برونز) به عنوان دومین کشور مدال آور المپیک زمستانی شناخته می‌شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *